Tidligere på ugen døbte SAS sit program for forretnings-rejsende om fra ”SAS for Business” til ”SAS for Work.”
Det sker samtidig med en række forbedringer som f.eks. gratis navne-ændring på billetten og frit sædevalg på SAS Business og SAS Plus.
Desuden vil SAS tilbyde ekstra rabatter til forretningsfolk, der bruger SAS Plus. Det sker som led i flyselskabets ”Travel Pass Corporate” tilbud.
Både navneskiftet og en række udtalelser fra SAS’ topchef Anko van der Werff har fået spekulationer til at rumstere, om SAS mon vil gen-indføre Business Class på sine europæiske ruter.
Bizz blev droppet for nogle år siden, og SAS forsøgte at flytte sine erhvervskunder over på SAS Plus, der er det skandinaviske flyselskabs navn for ”Premium Economy.”
Mange forretningsfolk er flyttet med, mens andre er ”hoppet ned” på den rene Economy for at spare penge.
Desuden er flyveture inden for Europa og Skandinavien som regel så korte, at man godt kan holde ud at sidde med begrænset benplads og betjening i en time eller to.
Forskellene på Economy og Plus hos SAS er bl.a, at sidstnævnte får servering ombord, adgang til SAS lounge i lufthavnen, Fast Track ved indtjekning og prioriteret ombordstigning på flyet.
SAS har dog bibeholdt Business Class på sine lange interkontinentale ruter til Nordamerika og Asien.
Meget kan dog ændre sig, når SAS flytter fra sit nuværende Star Alliance til det nye Skyteam samarbejde den 1. september.
Det sker, samtidig med at SAS’ økonomiske rekonstruktion falder på plads, og de nye ejere af flyselskabet sidder sig i bestyrelses-stolene.
Rygterne begyndte at florere, efter udtalelser på en luftfarts-konference i Irland om, at SAS vil opgradere sin Business Class.
Det kan selvfølge godt være, at van der Werff kun henviste til navne-ændringen på sit nuværende program. Mange branche-kendere mener dog, at der ligger flere og større ting bag.
De mener, at SAS er på vej til at gøre sine produkter kompatible med sine nye medejere KLM og Air France. Begge har Business Class på deres europæiske ruter.
Uanset, at SAS Plus er bedre end Economy, er det ikke på niveau med ægte Business Class. Det bliver tilbudt på Europa-ruter hos konkurrenter som Lufthansa, British Airways, KLM og Air France.
SAS vil gerne tilbage til sit gamle image som et af Europas bedste ”premium” flyselskaber. Også for at skabe afstand til ærkerivalen Norwegian, der snarere er et lavpris-selskab.
Sådan en forbedring af image vil dog kræve et bedre tilbud til passagererne. Det vil indebære større flysæder, mere benplads, bedre Wi-Fi og et større udvalg af måltider og drikkevarer….
(Indledningsfoto til artiklen: SAS)
Skriv et svar