I de seneste par år er der blevet meget tavst omkring elektriske passagerfly. I stedet taler alle om fly, hvis motorer skal køre på brint eller grønt brændstof fra affald – SAF.
Derfor kommer det nu som en overraskelse, at en hollandsk virksomhed mener at have fundet løsningen på at bygge store batteri-drevne passagerfly.
De skal kunne transportere 90 passagerer over afstande på 1.000 kilometer og derfor kunne indgå på selv travle indenlandske ruter og på ture mellem europæiske storbyer.
Batterier er ellers netop flyenes archilles-hæl. De vejer utroligt meget og gør det svært at bygge fly til mange passagerer.
Hollænderne i det nystartede firma Elysian mener imidlertid, at de fleste andre har undervurderet potentialet i konventionelle batterier. De kan meget mere, end vi ser i f.eks. elbiler i dag.
Elysian påstår således, at det vil kunne flyve 90 passagerer over afstande ved hjælp af et batteri på kun 360 Wh/kg.
Om et par år vil Elysian kunne passere 1.000 kilometers grænsen, så selskabets E9X fly vil kunne bruges på halvdelen af alle kommercielle ruter.
At batterier med denne store energi-tæthed ikke er urealistiske, har bl.a. amerikanske Amprius vist med sine 450 Wh/kg prototyper.
Også den kinesiske batteri-gigant CATL er tæt på med sit ”kondenserede” batteri på 500 Wh/kg, som blev præsenteret sidste år.
Elysian bryder dermed ret så radikalt med den konventionelle tankegang i flyindustrien, hvor man kun mener, at de tunge batterier vil være velegnede til små fly med maksimalt 25 passagerer på ruter under 400 kilometer.
Hollænderne henviser til flere studier fra det tekniske universitet i Delft. De beskylder flyfabrikkerne for at overse muligheder, fordi de allerede i dag er ved at nå grænserne for deres jet- og turboprop-motorers effektivitet.
I stedet bør fabrikanterne kigge tilbage i tiden og lade sig inspirere af tankegangen i 1960’erne, hvor flyene var frygteligt in-effektive og måtte bære rundt på enorme mængder brændstof i forhold til deres størrelse.
Meget mere benzin end selv store passagerfly behøver i dag til at klare meget længere afstande, fortæller Elysians topchef Reynard De Vries til det amerikanske fagmedie ”Venturebeat.”
Hollænderne vil derfor designe deres Elysian E9X med et relativt smalt skrog og længere vinger, end vi i dag ser på passagerfly. E9X får placeret vingerne lavt med vingespidser, der er bøjet opad.
Modsat de fleste andre elfly-forslag, vi har set hidtil, vil Elysian placere de fleste batterier i vingerne. Ligesom tankene i moderne rutefly.
Det vil give bedre plads til passagerer i skroget, når batterierne ikke skal fylde hele den bagerste halvdel. Desuden skal flyets rækkevidde kunne øges med 15 procent.
Endelig hævder hollænderne, at batteri er fem gange mere effektive i energi-udnyttelse end de i øjeblikket meget omtalte motorer på brint – og for den sags skyld andre SAF-drevne fly.
Elysian regner med, at det nye E9X fly kan overtage himlen fra 2033. Indtil da skal hollænderne finde en masse penge, fordi de koster milliarder at udvikle nye passagerfly.
I øjeblikket klarer Elysian med finansiering på 10 millioner dollars fra Panta Holdings, der også ejer det gamle hollandske fly-fabrikat Fokker.
En anden udfordring for Elysian – ud over selve flyet – bliver at få opbygget en elektrisk infrastruktur i lufthavne, så de vil være i stand til at lade flere eller mange elfly op på samme tid.
Det vil formentlig kræve adskillige megawatt i strøm, som ingen nok så grønt tænkende lufthavn kan levere nu om dage.
Måske det vil være en idé at udstyre Elysian E9X med udskiftelige batteri-moduler, sådan som vi ser det i mindre målestok hos det kinesiske elbil-mærke Nio på det danske marked….
(Indledningsfoto til artiklen: Elysian)
Skriv et svar