Selvom det skulle være så sundt at sætte online tilværelsen på pause, når man er på ferie, kan kun de færreste lade være med at have mobiltelefonen med på stranden, ved poolen, på restaurant om aftenen eller, når man kigger på turist attraktioner.
Det er nemmest at spørge hos teleselskaberne. De tjener tykt på danskeres online iver, når de er på ferie i udlandet.
Mange kan nemlig ikke nøjes med de begrænsede data-pakker, der ligger i normale mobil abonnementer – og sprænger beløbs-grænserne, når billeder og video skal uploades til sociale medier, nyhederne hjemmefra tjekkes, musik streames til hovedtelefonerne osv.
Den store rejse-arrangør Apollo har også spurgt. Nemlig sine kunder. Blandt dem er det kun 17 pct. – eller hver sjette – der slet ikke er online i deres ferie i udlandet.
‘
Næppe overraskende er det især den ældre generation, der godt kan lade Facebook vennerne få fred, mens de selv nyder en stille og rolig ferie.
Hver tredje over 70 år fortæller, at de slet ikke er online i ferien. Kun fire pct. af de 22- til 29-årige siger det samme.
Mere overraskende er, at mange unge mellem 18 og 21 år kan holde sig fra deres smartphone, når de hygger sig i Spanien, Grækenland, Portugal, Italien, Tyrkiet osv. Hver femte – 18 pct – hævder, at de lander online tilværelse blive hjemme.
Ifølge Apollos undersøgelse blandt 1.022 danskere er Facebook den mest populære ferie-foreteelse. Ikke et chok, for over tre millioner danskere er medlem af ”fjæset.”
43 pct. bruger af feriefolket bruger Facebook til at tjekke nyheder, 14 pct. deler ferie-billeder, og 11 pct. tjekker ind på destinationen. Kun ni pct. sender små beretninger fra det dejlige liv under sydens sol.
Også Instagram, Snapchat, Twitter og andre sociale medier er med som ekstra ledsager på vores ferie, men slet ikke i samme målestok som Facebook.
Den hyppigste årsag til at finde mobilen frem af ferietasken er dog en helt anden. Vi gransker den lokale vejrudsigt via forskellige apps og vejrtjenester, inden og mens vi er på rejse. Det gør 43 pct. af danskerne på sommerferie.
Desuden bruger et stigende antal danskere mobiltelefon, tablet og laptop til at orientere sig om spændende ting på rejsemålet og til at booke udflugter osv. Det gør 26 pct.
Endelig tager mange de samme elektroniske gadges frem, når de skal underholdes. Om dagen er det til streamet musik i hovedtelefonerne. På stille aftener kan det også være film og videoer, hvis tv på hotelværelset ikke har noget interessant at byde på.
Så er det som regel ikke mobil-abonnementet, der bliver belastet. I stedet kobler man sig på hotellets trådløse Wi-Fi netværk.
Hvis man kigger i Apollos nye analyse, bruger hver fjerde apps til orientering og booking på rejsemålet (26 pct). Hver femte bruger sin online tid på ferien til at lytte på musik (20 pct), mens hver tiende hører lydbøger eller podcasts (10 pct).
Apollo er en af Nordens førende rejse-arrangører med en million gæstet om året. Apollo tilbyder både pakkerejser og ture, som folk selv sammensætter med fly og hotel….
Skriv et svar