Det er langt fra alle danske lufthavne, der kører rigtigt godt igen efter Corona pandemiens stilstand. Især kan den være gal i landet mindre lufthavne.
Midtjyllands Lufthavn, der tidligere hed Karup, ser ikke ud til at få del i danskernes fornyede lyst til at flyve. Snarere tværtimod.
Lufthavnen har ganske enkelt ikke et passager-grundlag, som gør det let for flyselskaber at holde ruter i drift.
Nu skærer hollandske AIS Airlines fra maj sit antal af afgange mellem Karup og København ned fra tre til to om dagen.
De oprindelige planer lød på fire daglige tur/retur flyvninger med små Jetstream 32 maskiner, der har plads til 19 passagerer – fortæller TV Midtvest.
AIS overtog ruten så sent som i oktober, efter at det danske flyselskab DAT havde kastet håndklædet i ringen med en sidste flyvning den 8. september.
Politikerne og de danske skatteydere gør ellers, hvad de kan for at holde lufthavnen i live. Men tilsyneladende ligger de øvrige lufthavne i Jylland for tæt på hinanden, så også en konkurrent i Karup ved Herning kan klemme sig imellem.
I 2023 fik Midtjyllands Lufthavn således en økonomisk indsprøjtning på 4,3 millioner kroner fra den danske stat. Dertil kommer løftet om en årlig støtte på 10 mio. kroner fra 2025.
Endelig vil regeringen stryge momsen på indenrigs-flyvninger for at få mere gang i de rent danske ruter….
(Indledningsfoto til artiklen: AIS / Wikimedia)
Skriv et svar