Det norske lavpris-selskab Norwegian fløj gennem en masse turbulens sidste år. Problemer, der både har kunnet ses i økonomien, et faldende passagertal og kraftige nedskæringer i rute-netværket.
36.279.912 passagerer valgte at flyve med Norwegian i 2019. Det er et fald på godt en million sammenlignet med året før. I 2018 havde Norwegian således 37.344.133 passagerer ombord.
Det svarer til en nedgang på tre procent. Et ret usædvanligt fænomen hos de norske lavpris-selskab, der ellers år efter år har pralet med stærke fremgange.
Norwegians topledelse ser dog ikke nødvendigvis nedgangen som noget negativt. Tværtimod bestyrker den selskabets strategi om at gå fra vækst til lønsomhed.
Norwegian tjente nemlig syv procent mere pr. solgt flybillet. Hver fly-afgang var tættere på at være udsolgt – 86,6 procent sæder optaget. Og Norwegian reducerede sin CO2 udledning med fire procent til nu 68 gram pr. fløjet passager-kilometer
I de senere måneder har Norwegian lukket flere af sine langdistance-ruter fra Skandinavien. Det er bl.a. gået ud over tre direkte USA-ruter fra Københavns Lufthavn.
Så hjælper det kun lidt, at Norwegian i stedet har øget på de kortere destinationer i Europa. København får f.eks. en ny rute til Hamborg.
Norwegians nye koncern-chef Jacob Schram ser det som noget dejligt at kunne fremlægge positive trafiktal kun nogle få dage efter at være tiltrådt i sin nye stilling:
”Selskabers ansatte har igennem 2019 gjort en formidabel indsats i arbejdet med at levere på strategien om at gå fra vækst til lønsomhed,” konstaterer han.
”Gennem hele året har Norwegian reduceret kapaciteten i tråd med efterspørgslen og løbende sat en rutestruktur, der er tilpasset de store sæson-udsving, som rejsebranchen er præget af,” fortsætter Jacob Schram.
Den netop overståede december gik rigtig godt for Norwegian. Indtægterne pr. passager steg således med hele 21 procent. I julemåneden fløj godt 2,2 millioner passagerer med Norwegian.
Det norske selskab er fortsat ramt af at have 18 Boeing 737 MAX stående på jorden, som er ramt af det globale flyve-forbud mod flytypen.
Norwegian har derfor måtte leje ældre fly ind udefra for at fylde hullerne i fartplanen. Derfor er det flot, at flyselskabet samtidig har kunnet reducere sit CO2 udslip. Ældre passagerfly sviner jo generelt mere end nye….
(Indledningsfoto til artiklen: Norwegian)
Skriv et svar