Greta Thunberg og klima-diskussionen begynder nu at kunne mærkes i vort store naboland Tyskland.
Således er passager-tallet på de indenlandske ruter hos vores sydlige naboer med hele 12 procent i november.
Det er for fjerde måned i træk, at tyskerne holder sig tilbage fra at flyve på de korte ruter. I ingen af de andre måneder har procenten været så høj som i november.
På den anden side går det stærkt frem for de tyske jernbaner. DB – det tyske svar på DSB – melder om det ene rekordtal efter det andet her i efteråret.
Den tyske regering har samtidig vedtaget at sætte momsen ned på togrejser – fra i øjeblikket 19 procent til kun syv procent næste år.
De billigere togbilletter ventes at lokke endnu flere tyskere bort fra flyselskaberne på de indenlandske ruter. Især på ”luftens hovedveje” som mellem Berlin og storbyerne München og Frankfurt.
Tyske medier er da også her i weekenden begyndt at tale om, at landet er blevet ramt af den svenske ”flyskam”.
SAS har således registreret et fald i passagertallet på 1,1 procent i det seneste regnskabsår. Tilbagegangen mærkes især i Sverige.
Her fortæller det nationale selskab for drift af lufthavne – Swedavia – at antallet af indenlandske fly-passagerer er faldet med 4,2 procent i årets første ni måneder.
I Danmark flyver færre også indenlands, men det skyldes snarere billetpriserne og øget konkurrence fra DSB og Storebælt end en klima-relateret ”skam” over at tage flyveren.
SAS har svaret igen ved at klima-kompensere en stor del af sine flybilletter og at love, at alle indenlandske flyvninger vil blive gennemført på bio-benzin inden år 2030.
I Tyskland mener man, at også de senere års ekstreme klima-forandringer en del af skylden for passager-nedgangen i de indenlandske flyvninger.
Temperatur rekorder, skovbrande, udtørring af de store floder om sommeren og oversvømmelser på andre årstider har åbnet øjnene for mange tyskere, at der er noget galt med vejr og klima.
Dertil har konkurser i flere flyselskaber som f.eks. Air Berlin været med til at svække tyskernes tillid til luftfarten.
Ifølge de nye tyske tal er passager-tallene i hele EU begyndt at falde, men slet ikke så dramatisk som i Tyskland.
Her er det også de korte ruter mellem nabolande, som kan mærke nedgangen. Omvendt stiger antallet af rejser på interkontinentale ruter, der varer over fire timer. Her er tog, busser eller bil ikke noget reelt alternativ til passagerfly.
Syd for grænsen venter man, at klima-diskussionen vil tage til efter nytår. Ikke kun fordi den tyske regering har vedtaget en ny klima-strategi, der skal afvikle kul-kraftværker over de kommende årtier. Men også på grund af klima-aktivisternes øgede styrke.
Således vil organisationen ”Deutschland fliegt nicht” i februar forsøge at lamme den indenlands flytrafik i en hel uge ved at opfordre folk til frivilligt at droppe flyrejser.
De tyske jernbaner – DB – ser til gengæld meget optimistisk på situationen. Frem til 2040 skal passager-tallet fordobles til 260 milllioner på de lange ruter.
I øjeblikket står passagerfly kun for godt 2,4 procent af verdens CO₂ forurening, så flyvning er langt fra den største tilsviner af luften omkring os.
På den anden side forudser FN, at stigningen i antallet af flyvninger globalt set i de kommende år vil blive den største CO₂ belaster om 20 til 30 år….
(Indledningsfoto til artikel: Romain Mathon / Unsplash)
Skriv et svar