Mange rejsebureauer og -arrangører kender situationen: Kunderne rejser forventningsfulde på ferie ned i sol og varme. De nyder tilsyneladende turen, mens de er sydpå. Og så et par dage efter hjemkomsten vender vinden fuldstændigt.
Nu er der ingen grænser for, hvor dårlig ferierejsen har været. Hotellet beskidt og forkert placeret. Mad og drikkelse så dårligt, at feriegæsterne har ligget syge alle dagene på grund af maveonde og opkast.
Professionelle rejsearrangører er som regel velforberedt på den slags. De undersøger hver eneste klagesag og vurderer, om de holder eller ej. Eventuelt henviser de til det danske Pakkerejse-Ankenævn, der hvert år tager sig af adskillige klager fra ferierejsende.
Rejsearrangørerne har god grund til at tjekke klagerne, for ind imellem er der tale om det rene fup fra gæsterne. Formålet er bare at få penge tilbage fra arrangøren for rejser, som de måske slet ikke har haft råd til at tage på fra begyndelsen.
En særlig grov sag er netop blevet offentliggjort i England. Her forlangte en 40-årig waliser erstatning af rejsegiganten TUI, fordi han angiveligt skulle have ligget syg i en hel uge på grund af dårlig hygiejne og elendig mad på det fem-stjernede Riu Touareg hotel på Kap Verde øerne.
Klagesagen endte imidlertid helt modsat for den sure waliser. I stedet for at modtage erstatning fra TUl måtte han betale 19.500 GBP (165.000 kroner) til rejseselskabet i straf og sags-omkostninger.
Hans sygdom viste sig nemlig at være det rene fup. På Facebook havde han sendt adskillige glade billeder fra sin luksus-ferie på Kap Verde, mens han egentlig skulle ligge dødssyg i sin seng.
I sine opslag ser man en glad og brunbrændt turist, der slet ikke havde mavebesvær. Tilmed roser hans hotellets dejlige drikkevarer og fantastiske restaurant.
Uheldigt for den 40-årige. Rejsearrangøren læste med på de sociale medier!
TUI UK reagerede ved at anmelde waliseren for bedrageri – og dommeren i distrikts-retten i Cardiff vidste godt, hvordan man bruger Facebook og Instagram.
Resultat: Den uærlige klager kom til at betale rejsearrangøren fire gange så meget, som hans luksus ferie på Kap Verde havde kostet ham.
Ifølge engelske medier som ”Daily Mirror” er sagen med den 40-årige langt fra den eneste, som TUI og andre store rejsearrangører kan diske op med.
Hos TUI i England fortæller man f.eks. om et ægtepar, der krævede 425.000 kroner i erstatning efter en mislykket sommerferie i Tyrkiet. Ægteparret havde angiveligt ligget syge i sengen på grund af den dårlige mad på hotellet.
Også i dette tilfælde kunne TUI afsløre svindlen ved hjælp af billeder og indlæg fra sociale medier. Selv på fra hjemrejsen i flyet postede parret glade selfies på Facebook.
TUI anmeldte parret for bedrageri, hvorefter det trak sit erstatningskrav tilbage. Alligevel uddelte en domstol en straf på 26 ugers betinget fængsel, 200 timers samfunds-tjeneste og betaling af 9.000 kroner i retsomkostninger.
De to episoder fra TUI UK er blandt de første, som er kommet frem i offentligheden, efter at britiske rejsebureauer og -arrangører er begyndt at reagere hårdt på kunder, der sender falske anklager.
Stramningen kom, efter at britiske medier afslørede, at professionelle firmaer lokkede turister til at indsende klager, så de kunne få deres ferie erstattet. Firmaerne tog så en procentdel af erstatningen i kommission.
I perioder skal de engelske rejsearrangører have modtaget i bunkevis af klager – ofte mange uger og måneder efter, at de angiveligt syge var kommet hjem fra ferien. Især drejede klagerne fra de smarte jurister sig om rejser til Tyrkiet, Cypern Spanien og Bulgarien.
Sidenhen har problemet været på dagsordenen i den engelske regering, der har ændret sin lovgivning på dette punkt.
I Danmark kendes ikke lignende grelle eksempler og organiseret svindel med klagesager som i f.eks. Storbritannien: De danske regler er også anderledes end de engelske.
”Vi tager alle kundeklager seriøst og undersøger dem grundigt. Vi stoler som udgangspunkt på vores kunder, en vi forlanger fakta på bordet – og det nytter ikke noget at komme med klager mange uger og måneder efter, at ferien er slut,” forklarer pressechef Lisbeth Nedergaard fra Spies, der er Danmarks største rejsearrangør.
”Er der tale om sygdom og klager over f.eks. dårlig hygiejne og mad på vores hoteller, vil vi straks kontakte hotelledelsen og vores folk på stedet. Hvis der er noget galt med maden, er det jo som regel ikke kun én enkelt feriegæst, som bliver syg, men mange,” fortsætter hun.
Lisbeth Nedergaard siger også, at Spies har et udmærket samarbejde med Pakkerejse-Ankenævnet, hvis en uenighed med en rejsekunde ikke kan ordnes direkte….
Skriv et svar