Risikoen for at blive smittet med Corona er større ved at gå ud og spise på restaurant eller shoppe i et supermarked end at rejse med et passagerfly.
Det er konklusionen fra en ny 187-siders rapport, som forskere på det berømte Harvard University i Boston netop har offentliggjort.
Rapporten understreger samtidig, at flyrejser er ”lige så sikre eller betydeligt mere sikre end de rutiner, de fleste mennesker har i disse Corona tider.”
Hvad Harvard forskerne mener med den sidstnævnte bemærkning står noget uklart, for der er jo netop stor forskel på, hvor forsigtige folk er i dagligdagen. Vil det rejse med fly, skal de overholde betydeligt flere regler end normalt.
Den nye rapport fremhæver bl.a. de moderne ventilations-systemer, som man finder på passagerfly i dag. De renser 99,9 procent af alle partikler fra og udskifter luften i flyets kabine hvert andet eller tredje minut.
Alene dét mere end udbalancerer den risiko, der ligger i, at passagerer ofte sidder meget tæt under en rute- eller charterflyvning, skriver Harvard forskerne.
Dertil skal man så lægge kravene om mundbind på hele flyveturen, sociale afstande ved boarding og udgang fra flyet samt mange flyselskabers effektive desinficering af flyene efter hver afgang.
Rapportens forfattere siger dog også, at der er plads til yderligere forbedringer for at minimere smitte-risikoen ved flyvning.
Således viser forskernes undersøgelser, at man kan sørge for endnu større afstand mellem passagererne under på- og afstigning. Gruppevis, som nogle flyselskaber praktiserer, er ikke den optimale løsning.
Desuden bør ventilations-systemerne stå tændt, mens flyene står parkeret ved gatene. Det undlader mange flyselskaber for at spare strøm og brændstof.
Rapporten er bestilt af Aviation Public Health Initiative. Det er et fælles projekt, som flyselskaber, lufthavne og flyfabrikanter finansierer. Skeptikere kan derfor stille spørgsmål om, hvor seriøs og neutral analysen er.
På den anden side ligger konklusioner og anbefalinger meget på linie med andre lignende rapporter og påstande, vi har hørt fra både myndigheder, læger og rejsebranchen.
Harvard rapporten er kun den første af tre analyser, som forskerne er ved at udarbejde om sundheds-forholdene og sikkerheden i civil luftfart. Det bliver spændende, om vurderingerne er anderledes i de kommende kapitel to og tre.
Til sidst de anbefalinger til flyrejsende, som Harvard forskerne har inkluderet i deres rapport. De fleste kender I jo nok, men gentagelse fremmer som bekendt forståelsen:
- Vær opmærksom på COVID-19 symptomer. Vær ansvarlig og lad være med at flyve, hvis du føler dig sløj eller forkølet.
- Hvis du har været i kontakt med en Corona smittet person, bør du følge sundheds-myndighedernes regler for karantæne. Bliv selv testet, inden du rejser eller blander dig med andre i offentligheden.
- Følg de instrukser, som lufthavnens og flyselskabernes giver. Det gælder både i flyene og på jorden, mens du befinder dig i lufthavnen.
- Hvis en anden passager på flyet ikke har maske på, må du gerne gøre ham eller hende høfligt opmærksom på det. Alternativt – alarmér kabine-personalet.
- Ha’ masken på under hele flyveturen. Tag den kun af, når du drikker eller spiser.
- Bliv ikke tørret ud under lange flyvninger. Drik hyppigt vand lidt ad gangen. Flyt din ansigtsmaske hurtigt, mens du drikker.
- Hold to meters afstand til de øvrige passagerer under ombord- og afstigning. Det gælder også i gatene og på de broer, der fører fra gaten til flydøren.
- Prøv også at holde afstand, når du fylder eller tommer overskabene i flyet med dine tasker.
- Undgå kødannelser i flyets mellemgange og foran toiletterne.
- Selvom armlæn, hovedpuder og vippeborde er blevet desinficeret af flyselskabet, er det en god idé at holde dem så rene som muligt. Det gælder for alle de områder, som mange mennesker berører i et fly.
- Vask hænder og brug håndsprit regelmæssigt under flyvningen. Undgå at berøre dine øjne, næse og mund med hænderne, mens du sidder i flyet eller at have brugt flyets toilet.
(Indledningsfoto til artiklen: Aviation Public Health Initiative)
https://npli.sph.harvard.edu/crisis-research
Skriv et svar