Erindringerne dukker op igen i takt med, at faren for en ny krig i Ukraine nærmer sig.
Mange kan sikkert huske tilbage på den 17. juli 2014, hvor en Boeing 777 fra Malaysia Airlines (MH17) blev skudt ned over Ukraine på vej fra Amsterdam til Kuala Lumpur. Ramt af en russisk BUK jord-til-luft raket. 298 mennesker ombord på flyet blev dræbt.
Siden dengang dirigerer mange flyselskaber deres ruter udenom den østlige del af Ukraine. Amerikanske selskaber har decideret forbud mod at rejse over området.
Men hvad nu? Er risikoen øget for nye nedskydninger nu, hvor spændingerne ved den ukrainsk-russiske grænse er skærpet, og både NATO og Moskva rasler med sablerne?
Det mener den internationale pilot-organisation og European Cockpit Association helt bestemt. De mener, at situationen i dag kan sammenlignes direkte med sommeren 2014.
Dengang blev situationen forværret, fordi de forskellige landes efterretnings-tjenester sendte upræcise eller direkte misvisende informationer til hinanden skriver de to organisationer i et fælles statement.
Resultatet blev, at risikoen for nedskydning af passagerfly blev undervurderet. Det må ikke ske igen:
”Vi er meget bekymrede over, at den samme falske sikkerheds-fornemmelse kunne komme op igen. Det bedste, man kan gære, er at forbyde overflyvninger af høj-risiko-områder.”
Ifølge online-databasen Safe Airspace, der løbende opsamler sikkerheds-informationer fra hele verden, er Ukraine markeret som orange region. Det vil sige, at det er farligt at overflyve. Rusland har gul status på grund af Ukraine konflikten.
Problemet er, at Ukraine ligger geografisk centralt placeret på mange flyruter mellem Europa og Asien.
Air France ser ud til at være et af de første store flyselskaber fra Europa, der er begyndt at dirigereralle sine langdistance-fly helt uden om Ukraine.
Lufthansa, Swiss og Austrian omlægger deres afgange til Ukraines hovedstad Kiew og undgår, at besætnings-medlemmer overnatter i landet.
I de senere dage skal Lufthansa også have omdirigeret sine ruter fra Tyskland til Moskva, så de ike længere går hen over Hviderusland….
(Indledningsfoto: Alan Wilson / Wikimedia)
Skriv et svar