Tre af fem unge danskere (60 procent) kan sagtens forestille sig at rejse på ferie uden at have en smartphone ved deres side hele tiden.
At være på de sociale medier hver eneste dag i ferien er heller ikke så vigtigt længere, som mange ellers går og tror.
61 procent af de unge danskere på ferie vælger aktivt at bruge mindre tid på Facebook, Instagram og co, når de er ude at rejse. Det gælder især kvinder (65 procent), mens kun 49 procent af mændene kobler de sociale medier fra i deres ferie.
Dermed går danske ”millenials” – det er mennesker mellem 18 og 35 år – imod rejsebranchens egen trend.
Her gælder det i øjeblikket om at gøre både hoteller, restauranter, barer og turist-attraktioner så lækre som muligt til Instagram billeder.
De nye tal stammer fra den første ”Millenials on the Move” analyse, som den store hotel-booking portal www.hotels.com præsenterede i oktober.
I den har hotels.com interviewet tusinder af unge i Danmark, Norge, Sverige og Finland om deres rejse- og ferievaner i en tid, hvor de fleste går med en smartphone på sig og er online det meste af døgnet.
Hotel-portalen vil ikke kalde det en decideret ”digital detox”, hvad unge danskere demonstrerer i deres ferier. Men der er i hvert fald tale om en klar trend, som også kan iagttages i de øvrige nordiske lande:
”Når man tænker på, hvor stor en rolle, det betyder at være mobil og online i vores moderne samfund, er det interessant at se, at unge danskere foretrækker at bruge deres ferie på at koble fra og glemme mobien. Skal man virkelig slappe af, melder man sig ud af internet, slukker telefonen og nyder at leve i nuet i sin ferie – uden at alle venner og kolleger skal følge med i de sociale medier,” forklarer Aislinn Spence fra Hotels.com til Trends & Travel.
”Mønstret gælder hele Norden, hvor kun fire procent af respondenterne synes, det er vigtigt at få taget det perfekte SoMe billede fra ferien. Måske det afspejler et ægte vendepunkt, hvor Millenials foretrækker det virkelige liv fremfor det virtuelle,” fortsætter Aislinn Spence.
Ifølge den nye undersøgelse vil 61 procent af de unge danskere hellere bruge tid på deres rejsefæller end på de sociale medier.
58 procent foretrækker at være til stede i nuet og halvdelen (50 procent) på at slappe mere af. Hver femte unge ferie-rejsende fra København og omegn bekymrer sig også om udgifterne til mobilbrug i deres ferie – roaming. Det siger 21 procent.
Mærkelig nok står gratis Wi-Fi i ferien ikke højt på ønskelisten hos danskere mellem 18 og 35 år. Den har kun høj prioritet hos 24 procent – hver fjerde.
Måske mange ferie-rejsende har lyttet til advarsler fra teleselskaber og medier om, at gratis Wi-Fi kan være farligt at bruge.
Risikoen er større for hacker-angreb og overvågning end på trådløse netværk, man skal betale for og får et personligt password til.
To af tre unge danskere (68 procent) opdaterer fortsat deres profiler i de sociale medier, mens de er rejst bort på ferie – oplyser hotels.com.
Til gengæld er det blevet mindre afgørende at finde det perfekte billede til Instagram. Kun to procent siger, at det er vigtigt for dem i ferien.
I stedet vil dem, der har mobilen på sig hele tiden, bruge den til at forbedre deres ferie-oplevelse – finde skjulte perler, vise måltider fra topklasse restauranter eller dokuentere de bedste rejseruter….
(Indledningsfoto til artiklen: Pixabay)
Skriv et svar