Bæredygtighed er blevet en del af turisternes mindset. I hvert fald hos dem, der har Danmark som rejsemål. De har en forventning om, at der bliver arbejdet med genbrug og grønne initiativer på destinationerne.
Det viser en ny undersøgelse fra Danmarks nationale turistbureau VisitDenmark. Den viser, at særligt i Tyskland og Holland er antallet grønt orienterede turister steget.
VisitDanmark har foretaget 6.000 interviews i Sverige, Norge, Tyskland og Holland. Tilsammen udgør de langt hovedparten af de udenlandske turister, der besøger Danmark.
Ifølge undersøgelsen forventer 44 procent af tyskerne, at miljøvenlige og bæredygtige hensyn i høj eller meget høj grad vil få betydning for deres fremtidige rejsevalg. Det er seks procent flere end i 2019.
I Holland er andelen af grønne idealister steget fra 22 procent til 35 procent, mens andelen er konstant i Sverige og Norge – nemlig 34 og 24 procent af turisterne.
”Vores nye analyse afslører, at bæredygtighed er blevet et emne, som optager en stor andel af turisterne på vores vigtige markeder. Derfor skal det grønne flyttes højt op på agendaen, når dansk turisme skal genstartes efter Corona-krisen. Det sociale, økonomiske og grønne område skal tænkes sammen,” siger Janne Grønkjær Henriksen. Hun er marketingdirektør i VisitDenmark.
Generelt set ligger bæredygtighed dog ret langt nede på ønskelisten hos udenlandske turister med interesse i at besøge Danmark. Slappe af og være i naturen er meget vigtigere.
Når de grønne idealister skal pege på, hvad der er vigtigst for dem på ferien, nævner de en ren destination. Det vil sige uden skrald og med rent vand og ren luft. I toppen af forventningerne ligger også, at det er nemt at sortere affald, og at destinationen passer på miljøet og naturen.
”Turisterne rejser ikke på bæredygtig ferie, men de har en forventning om, at der bliver arbejdet med miljø og genbrug på destinationerne. De vil kunne vælge grønne transport-former og købe lokale økologiske produkter på deres ferie. Det er de fleste turister villige til at betale ekstra for,” forklarer Janne Grønkjær Henriksen.
VisitDenmarks undersøgelse er gennemført i februar måned 2020, – inden Corona-krisen kom til Europa. Svarene er dermed ikke påvirket af den nuværende situation og kan sammenlignes direkte med en tilsvarende undersøgelse, VisitDenmark gennemførte i 2019.
Det store spørgsmål er imidlertid, hvilken indflydelse Corona får på turisternes fremtidige holdning til ferier:
”Turismen befinder sig lige nu i en historisk krise, og vi kan konstatere, at turisterne på mange parametre har ændret adfærd. Om det også gælder deres holdning til bæredygtighed, har vi ikke data på endnu. Vi har dog en hypotese om, at Corona har forstærket tendensen,” vurderer Janne Grønkjær Henriksen.
Hun peger på, at de grønne idealister netop søger rene destinationer, frisk luft og naturoplevelser og undgår lange flyrejser. Og det rimer godt på Corona….
(Artiklens indledningsbillede er fra Thy nationalpark: Foto: Ruzlan Merzlyakov / VisitDenmark)
Skriv et svar