Gennem de senere år har Finnair opbygget en lukrativ niche, hvor man tilbød flere direkte ruter til asiatiske lande som Kina, Japan, Thailand og Indien end noget andet flyselskab i Europa. Eneste ulempe var, at man skulle tage en omvej via Helsinkis Lufthavn.
Efter Corona pandemien håbede Finnair, at asien-trafikken ville vende tilbage, men så kom Ukraine-krigen i vejen.
Finnernes genvej over russisk territorium var lukket, og de alternative ruter sønden-om Rusland forlængede rejsetiden med mellem 15 og 40 procent.
Samtidig blev Finnairs satsning på at flyve til USA fra Stockholm i direkte konkurrence med SAS ikke nogen kommerciel succes.
Ergo måtte det nationale flyselskab i Finland finde på noget andet, hvis det ville vende tilbage til at have en fornuftig drift med overskud fra senest i 2024.
Løsningen for Finnair bliver nu at sænke omkostningerne med 15 procent. Det skal ske med at lukke flyruter, sælge passagerfly og fyre personale.
Finnair vil således satse stærkere på sit netværk af ruter i Europa og øge trafikken til Mellemøsten gennem et tæt samarbejde med Qatar Airways.
Opgive Fjernøsten vil finnerne dog ikke. De håber på, at Rusland trækker sig ud af Ukraine og genåbner sit luftrum for overflyvninger.
Derfor vil finnerne fortsat flyve fra Helsinki til destinationer som Bangkok, Hong Kong, Mumbai, Beijing, Dehli, Phuket, Guangzhou, Shanghai og Tokyo, selvom de formentlig giver underskud for tiden.
Finnair vil desuden forbedre sine digitale tilbud, øge luksus på sine lange ruter og gøre netværket mere effektivt på de korte og mellemlange flyvninger i Europa.
Ligesom SAS mener Finnair dog, at det bliver nødvendigt at skære ned i sin flåde. Selskabet vil i den forbindelse genforhandle leasing-priser eller aflevere leasede fly tilbage.
Finnairs seneste satsning drejer sig om daglige afgange fra København, Stockholm og Helsinki til Doha i Qatar på den arabiske halvø. En fjerde rute vil blive offentliggjort inden længe.
Finnair transporterede i øvrigt godt 880.000 passagerer i august måned. Det er under det halve af SAS og Norwegian….
(Indledningsfoto til artiklen: Finnair)
Skriv et svar