Efter en sommer med kaos i de højere skylag over Europa kunne det se ud, som om lufttrafikken flyver normalt igen.
I hvert fald lykkedes det for mindst 10 af Europas større flyselskaber at få otte af ti maskiner frem med mindre end et kvarters forsinkelse i september måned. Det er en præcision, vi ikke har set magen siden det tidlige forår.
Det viser de dugfriske tal fra det britiske konsulentfirma Flightstats, der måler på punktlighed hos alverdens internationalt agerende flyselskaber og lufthavne.
Igen i september er Finnair Europas bedste til at lande til tiden. Opløbet er dog tæt, og der er kun godt fire procent i forskel fra nummer ét til nummer 10.
- Finnair – 83,95 pct.
- Alitalia – 83,18 pct.
- Iberia – 83,02 pct.
- KLM – 82,45 pct.
- Virgin Atlantic – 82,05 pct.
- Norwegian – 80,14 pct.
- British Airways – 79,86 pct.
- Air Europa – 79,64 pct.
- SAS – 79,56 pct.
- Air France – 79,26 pct.
Tallene angiver, hvor stor en procentdel af et flyselskabs maskiner lander i den planlagte lufthavn med mindre end 15 minutters forsinkelse i forhold til fartplanen.
Septembers store skuffelser i punktlighed er Lufthansa med kun 66,99 pct. af fly til tiden. Det svarer til, at hver tredje Lufthansa afgang er forsinket.
Icelandair ligger også i den tunge ende med 67,12 pct, mens SAS og Norwegian formentlig er OK tilfredse med deres placering i den europæiske Top-10-
På verdensplan var SriLankan Airlines det mest punktlige flyselskab. I september fik øboerne ved Indien ni af ti fly frem til tiden – 91,37 pct.
Klodens næstbedste i at lande på klokkeslæt er i øjeblikket amerikanske Delta Air Lines med 86,74 pct. foran All Nippon Airlines (ANA) fra Japan med 86,61 pct….
Skriv et svar