Nu er den første officielle forklaring kommet på, hvorfor et Boeing 737 MAX-9 fly fra Alaska Airlines mistede den ene af sine nødudgangs-døre, mens flyet befandt sig i 5.000 meters højde over USA den 5. januar.
Der manglede ganske enkelt fire bolte til at holde det panel fast, som erstattede den normale dør bagerst på det splinternye passagerfly.
Boltene skulle holde panelet fast til skroget og forhindre, at det kunne bevæge sig opad og rive sig løs fra dørrammen.
Uheldet efterlod et stort og gabende hul i siden på maskinen. Heldigvis var de to sæder lige ud for ikke optaget, så ingen passagerer kom noget til.
Det viser en første og foreløbig rapport fra de amerikanske ulykkes-efterforsknings-myndigheder NTSB offentliggjorde natten til i dag.
Rapporten sætter samtidig et stort spørgsmålstegn ved Boeings interne kvalitets-kontrol, der simpelthen ikke har været god nok.
Da de øvrige Boeing 737 MAX-9 maskiner ude hos flyselskaberne blev tvunget til et ekstra-ordinært eftersyn, viste der sig nemlig også adskillige andre eksempler på sjusk som f.eks, at bolte i skroget ikke var skruet ordentlig fast eller manglede helt.
Boeing har erkendt sine fejl og har lovet at forbedre sin kvalitets-kontrol i forbindelse med alle sine flytyper.
Alligevel er mistroen til Boeing vokset, fordi det kun er få år siden, at 346 mennesker blev dræbt ved to fatale styrt med den mindre 737 MAX-8 flytype. Dengang lå fejlen i maskinernes styrecomputere.
United Airlines, der er flyselskabet med flest 737 MAX-9 maskiner i flåden, overvejer i øjeblikket at droppe Boeing helt til sine korte og mellemlange distancer. Alternativet vil være at købe Airbus’ konkurrerende A320neo og A321 flytyper.
Topchefen for flyselskabet Emirates – Tim Clark – har desuden advaret Boeing, om at flyfabrikanten skal stramme sig gevaldigt op. Lige nu får Boeing en sidste chance hos Emirates.
Det store flyselskab fra Dubai er nu begyndt at sende egne ingeniører og specialister til Boeings fabrikker for selv at tjekke de nybyggede maskiner, inden de bliver leveret.
NTSB vender senere tilbage med en endelig rapport om det utrolige flyuheld….
(Indledningsfoto til artiklen: NTSB)
Skriv et svar