Boeings række af problemer med sine nye 737 MAX fly ser ud til at blive længere og længere. Hvor Boeing selv og de flyselskaber, der allerede ejer maskiner af typen, havde håbet, at de snart fik lov til at gå på vingerne igen, ser der nu ud til at komme flere forsinkelser.
Som trofaste læsere af Trends & Travel vil vide, fik Boeing i marts startforbud, efter at to ganske nye 737 MAX fly var styrtet ned i Malaysia og i Ethiopien. 356 mennesker blev dræbt.
De amerikanske lufthavns-myndigheder, FAA, mistænkte en såkaldt MCAS computer i MAX-flyene for at vildlede piloterne, så passagerflyene styrtede ned.
MCAS-computerne skal ved hjælp af to sæt sensorer sørge for, at Boeing flyene altid holder næsen i vandret stilling.
Airbus’ passagerfly rummer også MCAS-lignende computere. De har blot tre separate sæt sensorer, hvilket gør dem mere sikre. Desuden skal Airbus piloter være bedre trænet i at bruge de nye systemer.
Det globale startforbud for Boeings potentielle bestseller 737 MAX er ikke kun et stort problem for den amerikanske flyfabrikant selv, men bestemt også for de mange flyselskaber der enten allerede har den nye flytype i drift eller skulle have modtaget fly her til sommer.
Norwegian har f.eks. måttet finde erstatningsfly for sine 18 Boeing 737 MAX, mens Ryanair må ændre sine fartplaner, fordi lavpris-giganten ikke som planlagt modtager de første af 135 bestilte MAX maskiner.
Boeing er derfor ved at brænde inde med bunkevis af 737 MAX fly, som ikke må udleveres til de ventende flyselskaber. De står og fylder op her og der og allevegne ved Boeings fabrikker i USA.
Nu er Boeing tilsyneladende gået så vidt at leje p-pladser til biler, så de kan anbringe passagerflyene på. Et billede taget af Aviation Photo, hvor man ser en ny 737 MAX side om side med parkerede biler, rumsterer i øjeblikket på det sociale medie Twitter.
OK – p-pladsen er ikke offentlig. Den hører til Boeings Renton Center ved USA’s hovedstad Washington DC, men den viser, hvilke plads-problemer Boeing har lige nu. Historien melder heller ikke noget om, hvor Boeings ansatte nu skal parkere deres personbiler og pick-ups, når de er på arbejde.
I øjeblikket har Boeing omkring 500 MAX maskiner parkeret, og der kommer hver dag flere til. Boeing har nemlig ikke stoppet produktionen helt, men kun skruet den ned – i håbet om, at start-forbuddet snart vil blive ophævet.
Det er heller ikke ligefrem en billig øvelse, som Boeing må igennem for tiden. Amerikanske fagblade anslår således, at det koster alene 2.000 USD om måneden i vedligeholdelse at have en 737 MAX stående på jorden – uden at den har været ude at flyve.
Finans-eksperter venter, at startforbuddet kan koste Boeing mindst 9,4 milliarder kroner (1,4 mia. USD) i erstatning til flyselskaber, der har udgifter i forbindelse med deres manglende 737 MAX maskiner. Dertil kommer et meget større beløb i tabte indtægter for salget af nye MAX fly.
Boeing har dog også andre udfordringer i forbindelse med MAX skandalen. Først og fremmest image-tabet, der er svært at opgøre i kroner og ører.
Flere store flyselskaber har været ude med støtte-erklæringer til 737 MAX. Det er bl.a. Ryanair og IAG gruppen med British Airways, der lige har bestilt 200 eksemplarer af maskintypen.
Men det hjælper nok ikke så meget ved, at det store publikum – passagererne -er blevet bange for at flyve med MAX maskinerne.
I sidste måned viste en amerikansk undersøgelse, at hver femte flyrejsende ville undgå at sætte sig ind i en Boeing 737 MAX. Mange passagerer vil sågar betale ekstra for billetten eller acceptere en forlænget flyvetid for at slippe.
Denne mistillid til Boeing og til 737 MAX flyene i særdeleshed bliver svær at bekæmpe. Boeings PR-folk og topledelse har nemlig forværret situationen med dårlig og ofte for sen kommunikation til offentligheden.
Mistilliden har tilmed fået et ekstra nøk opad, efter at amerikanske piloter har lagt sag an mod Boeing for manglende orientering om fejl og svagheder i MAX-flyenes it-systemer.
Piloterne mener, at de to fatale flystyrt kunne have været undgået, hvis deres kolleger i cockpittet på de forulykkede maskiner havde fået et ordentligt kursus i at betjene computerne.
Det fik de ikke, og det samme gælder tusinder af andre piloter verden over. Desuden solgte Boeing indtil for nylig kun nogle af sikkerheds-systemerne som ekstra-udstyr til flyselskaberne. Først efter skandalen er de blevet standard i nye 737 MAX maskiner.
I går kom så nok et søm i Boeings dårlige image. Ifølge tv-stationen CNN har man i forbindelse med simulator-tests opdaget en ny software-fejl, der kan tvinge MAX flyets næse ned og potentielt være skyld i nye styrt.
Den nye fejl er ikke omfattet af Boeings allerede eksisterende opgraderinger, der skal løse de meget omtalte MCAS problemer. MCAS står for ”Maneuvering Characteristics Augmentation System”.
CNN beretter, at testpiloter, som USA’s luftfarts-myndigheder FAA har hyret, havde svært ved at bringe 737 MAX flyet manuelt i den rigtige position ”indenfor sekunder”. Det er nødvendigt, når et fly med 200 passagerer manøvrerer oppe i luften.
Ingen ved, om den ny-opdagede mikroprocessor fejl har spillet en rolle ved de to flystyrt. Opdagelsen, at den er der, er dog rigeligt til, at FAA har krævet den rettet her og nu. Ellers vil Boeing ikke få sin start-tilladelse igen.
”Sikkerheden i vores fly har højeste prioritet. Vi arbejder tæt sammen med FAA om at få 737 MAX godkendt til at transportere passagerer,” udtaler Boeing til CNN. Meget andet kan Boeing jo ikke sige efter den seneste afsløring af fejl i deres fly.
Federal Aviation Administration (FAA) har også meldt sig med en kommentar:
”Vi arbejder ikke efter en fast tidsplan og skal ikke være færdige til en bestemt dato. Som andre nye fly skal Boeing 737 MAX gennemgå en omfattende proces, hvor vi tjekker sikkerheden i alle detaljer.”
FAA fortæller, at man fortsat tjekker software opgraderinger fra Boeing og har afvist flere af de modifikationer, som flyfabrikanten har foreslået. Desuden arbejder FAA på ekstra regler for uddannelse af 737 MAX piloter.
FAA bekræfter samtidig, at man havde fundet et nyt og hidtil ukendt problem. Det udgør ”en potentiel risiko, som Boeing skal fjerne.”
Med andre ord er Boeing blevet sendt hjem med ordrer til at gøre tingene bedre.
Hvor meget det betyder for tidspunktet, hvor 737 MAX igen kan gå på vingerne, ved ingen. Både datoer i august, september og december har tidligere været nævnt.
Nu kunne det lyde, som om Boeing 737 MAX først kan sættes i drift igen tidligt næste år…..
Skriv et svar