Norge er ikke kun et af de lande, der har flest elbiler kørende på sine veje. Nordmændene har også ambitioner om at være helt i front, når det gælder bæredygtig flytrafik. Det vil sige elfly.
En stor del af de elektriske aktiviteter ligger hos det norske regionale flyselskab Widerøe, hvis små passagerfly også er hyppige gæster i danske lufthavne.
Widerøeåbnede for nylig datterselskabet Zero, der skal fungere som rådgivere for både flyselskaber og flyfabrikanter, når det gælder den praktiske fremtid for elektrisk luftfart.
Den brasilianske flyfabrikant Embraer har straks set lyset og skyndt sig at underskrive en hensigts-erklæring med Widerøe Zero – et såkaldt Memorandum of Understanding.
Ideen er, at de to skal udvikle en ny generation af små elektriske fly, der kan bruges både til passagertrafik i storbyer – f.eks. som flyvende taxaer – og som transport-middel over øde landområder.
Dem har både Norge og Brasilien masser af, selvom klima og natur er meget forskellige i de to store lande. Målet er ganske enkelt at bygge en bæredygtig infrastruktur med fly, der f.eks. kan starte og lande lodret de såkaldte e-VTOLs.
Danmark kunne vel også være oplagt til at deltage i et lignende projekt. Ikke fordi vi har og øde landskaber – bortset fra i Grønland naturligvis – men fordi afstandene mellem vores lufthavne er så små, at de må være som skræddersyede til batteri-drevne passagerfly.
Widerøe arbejder iforvejen sammen med den italienske flyfabrik Tecnam om at lancere et elektrisk fly med plads til ni passagerer. Det skal gå i rutefart fra 2026.
Embraers tanker går nok også på noget større fly, som den brasilianske fabrik er specialist i. Det er såkaldte regional-jets, der typisk bruges på ruter med færre passagerer end til de større fly fra Airbus eller Boeing.
Widerøe bruger selv Embraer E-Jets E190-E2 maskiner på mange af sine ruter. De har typisk plads til xxxx passagerer ad gangen.
(Indledningsfoto til artiklen: Widerøe / Embraer)
Skriv et svar