2018 har allerede været rig på flyselskaber, der måtte stoppe deres aktiviteter. Og vi får flere af slagsen i den kommende tid, venter den tyske regering.
I et parlamentarisk svar forklarer regeringen omkring kansler Angela Merkel den triste udvikling med, at ”flyselskaberne oplever en stærkere konkurrence både i og uden for Europa.”
Tyskland selv har taget en pæn andel af konkurserne. Bedst kendt er Air Berlin, men tyskerne har også haft det mindre kendte Small Planet Airlines og et par regionale flyselskaber, der er blevet ”grounded”.
Danskerne er blevet direkte berørt af fallitten hos Primera Air, hvis fly var registreret i Danmark. Ifølge danske dagblade efterlader Primera Air en gæld på 882 millioner kroner, og over 300 ansatte i cockpit og kabine står uden job.
Primera Air delte sit islandske ejerskab med bl.a. de kendte rejse-arrangører Bravo Tours og Sun Tours, hvis forretning dog ikke er omfattet af konkursen. De to fortsætter med andre flyselskaber som transportør af feriegæsterne.
Den seneste konkurs kom så i går, da cypriotiske Cobalt Airways lukkede og slukkede. Det kun godt to år gamle Cobalt byggede videre på resterne af det tidligere Cyprus Airways.
Den tyske regering oplyser, at man vil tage udviklingen i luftfarten op på EU niveau og bl.a. undersøge, om der kan blive brug for yderligere beskyttelse af passagererne i fremtiden.
”Skulle stramninger omkring passagerernes rettigheder og beskyttelse af forbrugerne blive nødvendige, vil vi foretrække, at det sker gennem neutrale og fælles-europæiske løsninger,” udtaler den tyske regering….
Skriv et svar