Der var engang, at rejser til Antarktis var noget, der endte i historie-bøgerne eller blev forvandlet til eventyr, som raske drenge slugte både i bogform og på film.
I dag er Antarktis med Sydpolen ved at udvikle sig til en populær turist-destination:
Talrige krydstogtskibe besøger hvert år jordens iskappe mod syd, og Antarktis har efterhånden flere lufthavne, der kan beflyves i det meste af året.
Samtidig dukker der også hyppige nyheder op om, at selv store passagerfly har kunnet starte og lande på det langt hen ad vejen isdækkede kontinent.
Det gælder bl.a. for Icelandair fra Island og det russiske flyselskab Volga-Dnepr.
Russerne driver efterhånden en fast rutefart til og fra Antarktis. Siden 2015 er der gennemført over 150 charter flyvninger ned til isen og de mange pingviner. Mestendels med fragt. I alt 1.700 tons.
Volga-Dnepr bruger et moderniseret Ilyushin IL-76TD-90VD fragtfly til sine togter. Disse jet-baserede maskiner kan starte og lande på dårlige baner og har et fragtrum, der er ekstra godt isoleret mod ekstreme vejrforhold som f.eks. dyb frost.
Ilyushin flyene har lang rækkevidde og har bl.a. gennemført non-stop flyvninger hen over Antarktis fra Sydafrika til Chile i Sydamerika.
I slutningen af februar var det Icelandairs tur til at sende et fly til Sydpolen. Det var et af det islandske flyselskabs Boeing 767 passagerfly, der transporterede norske videnskabsfolk til og fra Troll forsknings-stationen i Antarktis.
Den lange flyvetur fra Nordeuropa havde en mellemlanding i sydafrikanske Cape Town. Her har International Polar Foundation en base, hvor forskere briefes og forberedes en sidste gang, inden turen går videre til Antarktis.
Mange har markeret deres store interesse i det kolde kontinent på jordens sydspids. Alene i den østlige del af Antarktis har 11 forskellige lande oprettet forsknings-stationer – heriblandt Australien, Norge, Kina, Rusland og Tyskland….
(Indledningsfoto til artiklen: Volga-Dnepr Airlines)
Skriv et svar