De danske domstole har fået mere travlt end før med at behandle erstatningssager mod flyselskaber. De fleste sager handler om kompensation for flyforsinkelser, aflysninger af afgange og overbooking af rutefly.
Retssagerme bygger på EU’s såkaldte forordning 261, der fastlægger fly-passagerers rettigheder til at få erstatning.
Flere danske politikere mener ikke, at EU-reglerne er klare nok:
Var de lette at forstå og entydige at fortolke, ville der ikke være opstået en hel industri af rets-hjælps-firmaer, som tilbyder at hjælpe flypassagerer mod betaling.
Forordning 261 har været omstridt fra begyndelsen og bestemt ikke populær hos flyselskaberne. Mange af dem ser reglerne som ren chikane mod dem, fordi de koster så meget tid for relativt små beløb.
Alt efter forsinkelsernes og rejsernes længde kan flypassagererne maksimalt få 600 euro i kompensation – ca. 4.500 kroner.
Dertil kommer, at flyselskaberne skal sørge for mad og drikke for deres forsinkede passagerer. De skal hjælpe dem med at booke om på andre fly og eventuelt også betale overnatning på hotel, hvis de rejsende ikke kan fortsætte før næste dag.
EU’s paragraffer giver desuden mulighed for undtagelser i erstatnings-retten. Det er f.eks, ved uforudsete vejrforandringer, strejker, tekniske problemer ved flyene osv.
Et større antal juridiske konsulent-firmaer tilbyder i dag deres hjælp til flypassagererne. Ofte er hjælpen gratis, hvis ikke det lykkes at få flyselskaberne til at punge ud. Betaler de derimod, tager firmaerne en procentdel af erstatningen.
Ifølge Forbrugerrådet Tænk forsøger flyselskaberne at trække erstatnings-sagerne i langdrag. I håbet om, at passagererne giver op undervejs.
Vagn Jelsøe, der er vice-direktør i Forbrugerrådet, siger bl.a. til Danmarks Radio:
”Flyselskaberne spænder alle de snubletråde ud, de overhovedet kan. De gør det besværligt at søge om kompensation – eller de afviser, at forbrugerne har ret til at få pengene.”
Egentlig burde Forbrugerrådet Tænk og de forskellige juridiske konsulent-firmaer gå hånd i hånd og være de bedste venner.
Det er de bare ikke, fordi Forbrugerrådet ved flere lejligheder har udtalt, at det er penge lige ud ad lommen at bruge konsulent-firmaerne. Forbrugerne kan lige så godt henvende sig direkte selv til flyselskaberne.
Praksis viser imidlertid, at det slet ikke er så nemt for forbrugerne.
Flyselskaberne svarer ofte som det første, at ”vi må desværre afvise dit ønske om kompensation.” Som reaktion søger mange af de berørte passagerer juridisk assistance.
Det socialdemokratiske medlem af Europa-Parlamenter – Christel Schaldemose – er bekymret for den udvikling:
”Jeg synes, det er helt ærgerligt, at vi har skabt en helt ny industri af virksomheder, som tjener stort på, at vi har nogle upræcise regler. Desuden har vi nogle flyselskaber, som forsøger at undgå at give passagerne det, de har krav på,” siger Schaldemose til DR.
Derfor vil Socialdemokratiet forsøge at komme både passagerer og flyselskaber i møde med enklere og klarere regler, der gerne skulle komme tvivlsspørgsmål til livs.
”Der skal ikke være diskussion om, hvornår man som passager har ret til at få kompensation eller ej,” siger Christel Schaldemose.
Hun tilføjer, at det kan blive nødvendigt at lægge pres på EU-Kommissionen for at få et nyt og bedre forslag frem, som kan erstatte den nuværende forordning 261….
(Indledningsfoto til artiklen: Succo / Pixabay)
Skriv et svar