Det er ikke kun norske Hurtigruten, der gør en indsats for at blive mere klima-rigtig. Også flere andre krydstogt-rederier forøger at blive mere eller mindre grønne.
Fremskridtene går lige fra at udrydde éngangs-bestik, sugerør og rørepinde i plastik til at skifte brændstof fra den stærkt forurenende bunkers-olie, som de fleste større skibe anvender i deres diesel motorer.
Store Royal Caribbean Cruiseline (RCL) har nu bestilt sit tredje krydstogt-skib, der sejler på flydende naturgas (LNG). Dette brændstof anses for at være mindre forurenende end bunkers-olie.
Det nye, tredje skib i Royal Caribbeans Icon klasse skal bygges på det tyske Meyer Werfts afdeling i finske Turku.
Når det efter planen står færdigt i 2025, vil det sikkert sejle ud i verdenshavene ved at passere under Storebæltsbroen. De to søsterskibe skal gå i drift i 2022 og 2024.
”Vores nye Icon klasse udnytter de seneste miljø-rigtige teknologier, man kan få til et krydstogt-skib. De er vigtige i rederiets klima-engagement og profilering ude i verden,” siger Richard Fain. Han er topchef i Royal Caribbean.
Ud over driften med flydende naturgas indeholder de endnu ikke navn-givne Royal Caribbean skibe nye teknologi som f.eks. brændstof-celler.
De skal forurene mindre og bl.a. undlade helt at udlede svovl. Mængden af kvælstof-ilte og andre partikler vil være betydeligt lavere end i dag.
Rederiet har ikke offentliggjort mange detaljer om sine nye Icon Class skibe. De ventes dog at få plads til omkring 5.000
Skriv et svar