Det er ikke den rene jernbane-romantik, når flere og flere europæiske lande genopliver fordums nattogs-forbindelser.
Der er også konkrete økonomiske fordel og et stigende politisk ønske om at skabe alternativer til forurenende rutefly over Europa.
Pressionen fra danske politikere og DSB er stadig til at overse. Til gengæld er tyskerne fyr og flame på ideen, hvilket naturligvis også skyldes, at Tyskland ligger pladask midt i Europa, og al international trafik på både skinner og i luften skal forbi tyskerne.
EU støtter også varmt op om nattogs-planerne. Den er nemlig en vigtig del af EU’s mål om at fordoble trafikken med elektrisk drevne højhastigheds-tog frem til 2030 og tredoble den inden 2050.
Et af de private togselskaber, som har været langsom i optrækket, er European Sleeper. Selskabet skal have haft problemer med finansieringen, så den planlagte lancering i 2022 ikke blev til noget.
Nu skulle European Sleeper dog være skinner. Fra den 23. maj åbner den første ”Goodnight Train” linie mellem Berlin og Bruxelles. Undervejs vil der være flere stop i storbyer som f.eks. Rotterdam og Amsterdam.
Senere kommer flere nye European Sleeper nattog mellem bl.a. Amsterdam og Barcelona samt Dresden og Prag i Tjekkiet.
Billetter til premiere-rejsen og senere nattog mellem Berlin og Bruxelles er sat til salg online. Priserne ligger på mellem 49 euro for en plads i en seks-personers kupe, mens man skal betale 159 euro for en seng i sovevognen.
European Sleeper vil indrette sine nattog lidt på samme måde, som vi kender det fra rutefly. Den billigste billet er en slags Economy Class, mens soveværelset på skinner svarer til Business Class. Ind imellem kommer en slags Premier Econony i skikkelse af et komfortabelt ”Couchette” sæde….
(Indledningsfoto til artiklen: European Sleeper og Sunweb)
Skriv et svar