Knap nok er danskerne begyndt at slappe af efter 15 dages pilotstrejke hos SAS – og utallige ødelagte sommerferier sydpå – før de næste arbejds-konflikter viser sig i horisonten.
Den første er en truende pilot-strejke hos store Lufthansa, der sammen med sine datterselskaber Eurowings, Austrian, Swiss og Brussels Airlines står for en pæn del af lufttrafikken over Danmark.
Den anden er kabine-personalet – stewarder, stewardesser og pursere – hos SAS, der skal have deres nye overenskomst på plads inden 1. marts næste år.
De tyske piloters fagforening – Vereinigung Cockpit – har indkaldt til urafstemning hos sine medlemmer for at høre, om en strejke allerede skal gå i gang her til sommer.
Ifølge tyske nyhedsmedier kan strejken gå i gang i midten af august, hvis 70 procent af piloterne stemmer for det. Naturligvis under forudsætning af, at forhandlingerne mellem Lufthansa og piloterne ikke skaber enighed forinden.
De 5.000 Lufthansa piloter skal bl.a. kræve en lønforhøjelse på fem procent og en automatisk dyrtids-regulering, der følger inflationen.
Lufthansas ledelse er til gengæld ved at følge SAS’ eksempel fra Link og Connect og etablere datterselskaber, der kan flyve billigere og med andre overenskomster end hovedselskabet.
Med andre ord kunne det tyde på, at vores store nabo mod syd kan flyve ind i de samme diskussioner, som SAS lige har overstået med sine 1.000 piloter.
Andre store flyselskaber som Ryanair og easyJet har sloges med strejker hele sommeren. Primært i de sydeuropæiske lande, hvilket ikke har berørt danske passagerer så voldsomt meget.
Det kan til gengæld forhandlingerne om en ny overenskomst med SAS’ kabine-personale, der skal være på plads senest den 1. marts næste år. Hvis ikke truer en ny strejke – bare hos folkene lidt længere bagude i flyet end piloterne.
Medlemmerne i Cabin Attendants Union (CAU) er ligesom piloterne sure over SAS’ oprettelse af Link og Connect, der har lavere løn og dårligere arbejdsbetingelser end i hovedselskabet SAS Scandinavia.
Helt i stil med piloterne kræver CAU også, at 300 kabine-ansatte, der blev fyret under Corona krisen, skal genansættes.
Med andre ord: Luftfarten risikerer at blive lige så kaotisk i det næste halve år, som det allerede er i dag….
(Indledningsfoto til artiklen: Oliver Roesler / Lufthansa)
Skriv et svar