To milliarder mere i omsætning og flere jobs til borgere på kanten af arbejdsmarkedet.
Det er, hvad Københavns turisme kan bidrage med yderligere, hvis det lykkes at lokke flere udenlandsker besøgende til i de tre kolde og mørke måneder januar, februar og marts.
Det viser nye beregninger, som Region Hovedstadens turist-organisation Wonderful Copenhagen.
Her kan man tydeligt mærke, at turisterne er vendt tilbage til København efter tre kedelige år med Corona pandemi og rejse-restriktioner.
Det kan også ses af, at København nu har et rekord-stort antal hotelværelser, der står klar til både danske og udenlandske turister.
Mere konkret er der kommet over 8.700 nye hotelværelser siden 2017. Det svarer til en stigning på 58 procent.
Wonderful Copenhagen giver ikke nogen konkrete super-løsninger eller et ”easy-fix” til, hvordan man vil lokke så mange nye turister til uden for den normale sæson.
Turist-organisationen nøjes med at fortælle, hvilke positive effekter sådan en trend ville have på hovedstadens økonomi, hvis antallet af turister lå på samme niveau i vinter-månederne som om sommeren.
Ifølge de nye beregninger kan en øget turist-omsætning i første kvartal betyde 2.250 nye fuldtids-jobs.
Den kan også hjælpe grupper af borgere i fast beskæftigelse, som ellers har svært ved at finde fodfæste i arbejdsmarkedet.
Dertil kommer, at hel-års-turisme – ud over de to milliarder i omsætning – vil betyde en ekstra skatte-indtægt på over en halv milliard kroner.
De kan så lægges oven i de 15 til 16 milliarder, som turismen i København allerede bidrager med i skat hvert år.
I 2023 analyserede Arbejderbevægelsens Erhvervsråd f.eks. beskæftigelsen i hovedstadens turisme:
Konklusionen var, at andelen af beskæftigede med anden etnisk baggrund end dansk er næsten dobbelt så høj i København som i turismen i resten af landet.
Andelen er samtidig næsten tre gange så stor som i andre brancher på landsplan. Desuden er andelen af ufaglærte i hovedstadens turisme dobbelt så høj som på resten af arbejdsmarkedet.
Wonderful Copenhagen indrømmer dog, at mange flere turister end i dag skal overnatte på hovedstadens hoteller, hvis de tre vintermåneder skal op på gennemsnittet for hele året. Mere præcist 560.000 ekstra overnatninger.
”Tallene bekræfter, at markedet automatisk søger mod sommer-måneder. Derfor kræves en stor indsats for at fordele turismen mere ud over hele året,” siger Mikkel Aarø-Hansen. Han er administrerende direktør i Wonderful Copenhagen.
”Til gengæld er der rigtig meget at hente ved at skabe en hel-års turisme i hovedstaden. Ikke kun for branchen, men for hele samfundet,” fortsætter han.
Wonderful Copenhagen vil derfor samle alle relevante aktører i en fælles målrettet indsats, der skal stå på tre ben:
Det første er analyser, der hjælper med at forstå nye målgrupper – deres behov og ønsker. Hvilke gæster er f.eks. de mest relevante for hovedstaden i årets kolde måneder?
Det andet er at gøre hovedstaden mere attraktiv som destination i januar, februar og marts. Det, der med et branche-udtryk kaldes for ”reason-to-go”.
Den tredje opgave handler om fælles markedsføring. København skal nemlig slås mod andre storbyer med enten varmere vejr i det sydlige Europa eller andre, der måske ikke har varmen, men et større udbud af oplevelser i vinter-månederne.
Over en årrække har København opbygget en international position som attraktiv storby-destination.
Turisterne lægger en årlig omsætning på 52 milliarder kroner i hovedstaden. Det svarer til 38 procent af hele turisme-omsætningen i Danmark….
(Indledningsfoto til artiklen: Tolu Olarewaju / Unsplash)
Skriv et svar