
For to måneder siden blev en Airbus A321 fra det sydkoreanske flyselskab Air Busan fuldstændig ødelagt, efter at en brand var brudt ud i passagerernes håndbagage i flyets overskabe.
Det skete, mens flyet stod på jorden i den sydkoreanske lufthavn Gimhae International.
Heldigvis kom ingen af de 169 passagerer og syv besætnings-medlemmer ombord alvorligt til skade.
Tre passagerer fik mindre kvæstelser ved nød-evakueringen, mens fire af kabine-personalet efterfølgende måtte behandles for røgforgiftning.
Nu er det så fastslået officielt fastslået, at branden skyldtes en kortslutning i en af de populære powerbank batterier.

Den 28. januar blev 176 ombordværende på denne Airbus A321 fra sydkoreanske Air Busan reddet ud i sidste øjeblik, inden flyet brændte ud som følge af en kortsluttet powerbank i et overskab i kabinen. (Foto: Howon P. Seo / Wikipedia)
Dem har mange rejsende med for at kunne lade mobiltelefoner, øretelefoner, smartwatches, laptops, fotokameraer og bærbare spillekonsoller op.
De sydkoreanske myndigheder reagerede omgående med at forbyde powerbanks i maskiner fra landets flyselskaber.
Siden er de sydkoreanske regler blevet lempet den 1. marts, så passagerer nu må have maksimalt fem powerbanks med i håndbagagen. De må ikke ligge i den indtjekkede bagage i flyets bagagerum.
På sydkoreanske fly fra f.eks. store Korean Air må hver powerbank ikke være større end 100 Wh, og de må ikke tændes eller benyttes til opladningen under flyvningen.
Desuden skal de ligge tilgængeligt i håndbagagen, så flyets kabine-personale kan nem adgang til at slukke små brande i ekstra-batterierne.

Mange har en powerbank med i bagagen, når de er ude at rejse for at sikre, at deres mobiltelefon altid er funktions-dygtig. (C10Maj / Pixabay)
Nu følger flere og flere andre flyselskaber efter med strammere – de fleste fra Asien. Senest er det store Singapore Airlines, der også flyver dagligt til og fra København.
Ud over Singapore Airlines og Korean Air drejer det sig bl.a. om Thai Airways, China Airlines, Air Asia fra Malaysia og Eva Air fra Taiwan.
Singapore Airlines’ nye powerbank regler indføres officielt fra den 1. april.
De siger bl.a, at passagerer ikke må lade powerbanks op via flyenes indbyggede USB-stik. De må heller ikke oplade deres gadges som f.eks. mobiler fra en powerbank ombord.
Derudover kræver Singapore Airlines, at powerbanks udelukkende må medbringes i kabine-bagagen – ikke i indtjekkede kufferter og tasker.
Små powerbanks på maksimalt 100 Wh kan medbringes på flyrejserne uden særlig tilladelse, så længe reglerne overholdes. Større ekstra-batteri kræver separat godkendelse.

Singapore Airlines er nu det første af de store flyselskaber, der strammer sine regler for passagerers medbringelse af powerbank batterier på flyrejsen. (Foto: PYOK / Singapore Airlines)
Det ventes, at mange flere flyselskaber – også europæiske – vil stramme deres regler for powerbanks.
Også, selvom flyselskaberne allerede overholder de såkaldte ”Dangerous Goods Regulations” fra deres branche-organisation IATA.
Den klassificerer powerbanks som lithium batterier. Den samme type, der sidder i mobiltelefoner, laptops, tablets og de fleste andre elektriske gadges.
Lithium-ion batterier har en tendens til at bryde i brand, når de går i stykker. De varmes nemlig kraftigt op under overbelastning.
Den risiko blev opdaget i stor stil for nogle år siden, da Samsung havde adskillige af sine dyre Galaxy Note telefoner eksplodere.
Efterfølgende måtte Samsung trække mange tusinde Note-telefoner tilbage fra markedet og give deres ejere erstatning. Et projekt, der kostede Samsung milliarder af kroner.

Powerbanks findes i mange størrelser. De kraftigere af dem skal fremover godkendes hos flere flyselskaber, inden de må tages med ombord. (Foto: Debraj Roy / Pexels)
Siden da er lithium-ion batterier blevet forbedret, men åbenbart ikke uden at udrydde brand-risikoen helt.
Det sker dog heldigvis meget sjældent, når man tænker på de mange telefoner og laptops, der er i anvendelse hver dag verden rundt.
Sammen med sin nye meddelelse om regel-stramningen har Singapore Airlines offentliggjort en række gode råd, som alle flyrejsende med powerbanks og lithium-ion batterier i bagagen bør kende:
Pak aldrig elektroniske gadges med lithium-ion batteri i din indtjekkede bagage på et fly. Det gælder også mobiler, laptops, tablets osv.
De eneste gadges med lithium-ion batterier, som Singapore Airlines accepterer i indtjekket bagage er Apples AirTags og andre lignende søge-dimser. AirTags bruges til at spore, hvor ens bagage befinder sig geografisk.
Hvis du lader dine enheder op ombord via flyets USB-stik, bør det kun foregå under fuld overvågning. Træk USB-stikket ud, før du lægger dig til at sove.
- Undgå at lade din enheds batteri op til 100 procent.
- event, with the number of inflight incidents steadily increasing since the pandemic. Ifølge de amerikanske sikkerheds-myndigheder FAA undgår man bedst brand i li-ion batterier ved maksimalt at fylde dem op til 30 procent.
- Benyt kun originale lade-redskaber – ikke billige efterligninger fra ukendte fabrikanter.
- Brug aldrig kabler eller enheder, der er beskadigede, til opladning.
- Sluk helt for alle enheder, du ikke bruger. Standby eller fly-tilstand er ikke altid sikkert nok.
Over-ophedning – den såkaldte ”thermal runaway” – modvirkes bedst ved at sænke powerbank eller f.eks. mobiltelefon i en spand med vand. På et fly kan det også være f.eks. en beholder med kaffe, juice, øl, vin eller sågar champagne.
Til sidst advarer sikkerheds-eksperterne også mod at tabe kontrollen over sin mobiltelefon, når man sidder i et flysæde:
Ofte glider den ud ad lommen og forsvinder ned i sædet, hvor den kan komme under pres. Det gælder især i de moderne sæder I Business Class, som indstilles ved hjælp af kraftige elmotorer.
Hvis du mister en elektronisk enhed ved dit flysæde, skal du ikke røre sæde-kontrollen. Tilkald i stedet en kabine-ansat, der har brandsluknings-udstyr med, når eftersøgningen begynder….
(Indledningsfoto til artiklen: Getty Images / Unsplash+)
Skriv et svar