Efter to år i pandemiens skygge, hvor der har været langt mellem turisterne på Københavns hoteller, restauranter og kulturinstitutioner, ser den nye sommersæson ud til at nærme sig niveauet fra før krisen.
Der er dog klare forskelle at mærke. Både i den nationale sammensætning af turister, der kommer på besøg i hovedstaden – og på den måde, de bestiller deres ferie.
Mikkel Aarø-Hansen, der er administrerende direktør i turistbureauet Wonderful Copenhagen, fortæller f.eks, at turisterne i år booker deres ferie meget kort tid før afrejsen.
Alligevel tør han godt forvente, at tallene for de to store måneder juli og august kommer til at ligge på niveau med 2019 – altså fra året før Corona.
København har også noget at indhente: Sidste år lå antallet af udenlandske hotel-overnatninger i hovedstaden således 65 procent under 2019. Set over hele Corona perioden mistede Københavns turisme-aktører godt 48 milliarder i omsætning.
Normalt står danskere for hvert tredje solgte hotelværelse i hovedstaden. Denne sommer ser det ud til at være halvdelen. Med andre ord mangler de udenlandske gæster stadig.
Ifølge Wonderful Copenhagen er forklaringen, at usikkerhed i Europa, stigende priser og en verden, hvor den internationale rejseaktivitet til særligt storbyer endnu ikke er genetableret efter Corona krisen.
Danskerne har et mindre forbrug end udenlandske turister. Så, selvom der vil være lige så mange mennesker at se på Strøget og ved Københavns turist-attraktioner, vil de ikke lægge nær så meget omsætning.
De ti største internationale lande for hovedstadens turisme før Corona var:
- Tyskland
- USA
- Sverige
- Storbritannien
- Norge
- Italien
- Frankrig
- Holland
- Spanien
- Kina
(Indledningsfoto til artiklen: ExplorerBob / Pixabay)
Skriv et svar