Måske har mange af os helt glemt besværet. Det er jo så længe siden, at mange af os har været ude at flyve. Men husker I ikke også problemer med bagage, der ikke når frem med flyet – eller er beskadiget, når det dukker op på rullebåndet i lufthavnen?
I ”gamle” dage var det en helt almindelig foreteelse, og det skal det nok blive igen, efterhånden som alle vænner sig til at bruge rutefly som en dagligdags ting igen.
Derfor kan en undersøgelse som denne fra den engelske luftfarts-myndighed CAA være ganske interessant at studere.
Civil Aviation Authority har nemlig tjekket, hvilke flyselskaber i britiske lufthavne der får flest klager fra passagerer over beskadiget bagage.
Resultaterne i analysen stammer fra perioden 2015 til 2020. De er altså ikke helt ny. På den anden siden har der ikke været mange rutefly på himlen i to år på grund af Corona, så 2020 er altså de senest tilgængelige.
I alt er der tale om 823 indberetninger om ødelagte kufferter og anden bagage. Hver tiende af klagerne kom fra passagerer hos Ryanair.
At Ryanair ligger på den kedelige førsteplads, er måske ikke så mærkeligt. Lavpris-selskabet er også kæmpestor i de britiske lufthavne.
Mere overraskende er, at Emirates lander på andenpladsen med 47 klager. Dubai-selskabet er kendt generelt kendt for høj kvalitet og service. På tredjepladsen kommer så italienske Alitalia, der ikke eksisterer længere.
Det østrigske medie ”Der Standard” skriver, at det mest deprimerende ved det hele er, at chancerne er ret dårlige for at få erstatning, når ens bagage bliver beskadiget på flyveturen.
Kun knap halvdelen – 46 procent – af klagerne blev afgjort til passagerens fordel. 12 procent vandt flyselskabet, mens 41 procent blev ignoreret totalt af flyselskab eller lufthavn.
Faktum er, at flyselskaberne er ansvarlige for deres gæstes bagage fra det øjeblik, at det er tjekket ind i lufthavnen – og indtil kufferter og tasker igen udleveres efter ankomst på destinationen.
Hvad kan man så bedst gøre for at sikre sig og sin bagage?
Først og fremmest en god idé at tegne en rejseforsikring. Dernæst bør man tjekke sin bagage, lige så snart man modtager den på ankomst-lufthavnens rullebånd. Tag fotos af eventuelle skader og meld dem med det samme….
(Indledningsfoto til artiklen: James De Mers / Pixabay)
Skriv et svar