Det er ikke kun turister, der stønner under de ekstreme hedebølger, som i øjeblikket rammer Middelhavet, Kina og store dele af USA.
Temperaturer på over 40 grader i skyggen kan også give problemer for luftfarten.
De mest kendte er nedbrud i flyenes Air Condition anlæg, så passagerer bryder sammen, mens maskinen stadig står på jorden. Senest skete det for et Air Malta fly på Malta.
De høje temperaturer kan også sende passagerfly på slankekur. Varm luft er nemlig tyndere end kold og kan derfor ikke bære så godt.
Derfor skal fly bruge en længere startbane for at komme på vingerne. Hvis den ikke er til stede, må flyets startvægt reduceres.
Ifølge nyhedstjenesten Bloomberg har Delta Air Lines har allerede måttet smide flere passagerer af et fly mellem Las Vegas og Atlanta, fordi det blev for tungt i varmen.
Også det amerikanske lavprisselskab Allegiant Airlines har advaret om, at flyafgange må skubbes eller aflyses helt på grund af varmen. Ellers ville det gå ud over flysikkerheden.
Delta Air Lines forsøger at modvirke problemet ved at tage mindre brændstof ombord. Man vil dog ikke udelukke, at det igen kan komme på tale at skære ned i passagertallet eller reducere bagage-mængden på hver afgang i varmen.
Forskere fra Columbia University i New York har beregnet, hvor meget klima-opvarmning på Jorden kan påvirke luftfarten.
Frem til midten af det 21. århundrede kan det således ske, at mellem 10 og 30 procent af alle starter midt på dagen skal aflyses på grund af for høje temperaturer.
Særlig hårdt vil regioner blive ramt, hvor klima-forandringer er skyld i flere hedebølger. Det gælder bl.a. Middelhavet, Arabien og dele af USA.
Lufthavne som f.eks. New Yorks La Guardia kan derfor risikere at måtte indføre vægt-begrænsninger på fly op til 50 dage om året, fordi den har en kortere start- og landingsbane end nabo-lufthavnene JFK og Newark….
(Indledningsfoto til artiklen: Eric Mazur / Unsplash)
Skriv et svar