Klima-aktivister med Greta Thunberg advarer mod at bruge fly, når man skal rejse rundt i verden – på business eller på ferie.
Tag tog, når turen går til en destination i Europa, og skal man til USA – så tager man sejlbåd, når man er Greta.
For alle andre er det helt urealistisk, og de fleste vil føle sig sendt tilbage til Columbus eller Erik den Rødes tid, hvor man opdagede Amerika pr. sejl- og robåd,
I Sverige har klima-aktivisterne tilsyneladende fået skræmt ganske mange mennesker til at skifte fra fly til tog, men på internationalt plan ser det ikke umiddelbart ud til at lykkes.
I hvert fald viser en ny prognose, at antallet af fly-passagerer vil stige støt i de næste mange år: I 2016 rejste knap fire milliarder med fly. I 2040 vil det være 9,4 milliarder. Det er mere end en fordobling – eller over 3,7 procent flere fly-rejsende om året.
Vurderingen kommer fra det tyske Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Centrets eksperter advarer samtidig om, at væksten kun kan gennemføres, hvis infrastrukturen forbedres omkring mange lufthavne – og at flyveleder kontrollen bliver mere effektiv.
Ifølge DLR vil antallet antallet af ruteflyvninger stiger fra 35,5 millioner om året til 53 millioner om 20 år. Det svarer til 50 procent.
Det må så betyde, at flyvemaskinerne igen vil vokse i størrelse i de kommende år. Ellers kan de ikke kapere de mange flere mennesker, der står og vil købe billetter.
Dermed er tyskernes prognose nærmest modsat den udvikling, vi har set i luftfarten i de seneste par år.
Her går flyselskaberne bort fra kæmpefly som Airbus A380 og Boeing 787, der kan transportere over 500 mennesker ad gangen.
Ind kommer til gengæld mindre maskiner, der kan flyve langt. Det bedste eksempel er Airbus A321 XLR, der kan bruges til at fly non-stop over Atlanten fra f.eks. København til New York.
Til gengæld ligger de tyske forskere helt på linie med det generelle indtryk af lufthavnenes udvikling. De bliver større og større for at imødekomme det øgede trafikpres.
Københavns Lufthavn har f.eks. i øjeblikket 30 millioner passagerer om året, men udvides i øjeblikket til at kunne håndtere 40 millioner om nogle år….
(Indledningsfoto til artiklen: Jürg Gutknecht / Unsplash)
Skriv et svar