Fra i dag den 1. januar 2025 bliver det dyrere at tage flyet i Danmark.
Da træder regeringens nye flyskat i kraft, så flybilletter inden for Europa får lagt 30 kroner i afgift på.
Billetter på de mellemlange distancer som USA bliver 250 kroner dyrere, mens lange rejser til f.eks. Australien eller Fjernøsten skal koste 300 kroner mere.
Det svarer til i gennemsnit 70 kroner pr. billet, og det er kun første skridt. Frem til 2030 vil prisforhøjelserne være henholdsvis 50, 310 og 410 kroner eller i gennemsnit 100 kroner.
Den nye skat er kun én af flere ting, der kan gøre flybilletter dyrere i den kommende tid.
Den anden er de danske lufthavnes egne afgifter, som også er gået i vejret. Den opkræver lufthavnene hos flyselskaberne, for at de kan bruge terminaler, start- og landingsbaner plus en række andre services.
Ingen ved på nuværende tidspunkt, hvor meget de øgede udgifter vil slå igennem på den endelige billetpris hos passagererne, men flyselskaberne ventes at sende dem mere eller mindre direkte videre til deres kunder.
Det bliver også spændende at se, om flyselskaberne reagerer negativt på anden måde på de nye afgifter i Danmark.
I Tyskland, hvor afgifts-forhøjelserne er endnu større, har flyselskaberne med Ryanair i spidsen skåret mange afgange bort i protest.
I Hamburg er det alene 60 procent fra Ryanair, der også har lukker ruter helt til flere mindre tyske lufthavne.
Den tyske billet-skat udgør mellem 15,53 og 70,83 euro pr. passager – afhængig af, hvor man rejser hen. Det svarer til mellem 115 og 530 kroner.
I Sverige er situationen helt omvendt: Her har regeringen i Stockholm besluttet at droppe alle sine flyskatter fra 1. juli for at støtte luftfarten i landet.
De har ellers været opkrævet siden 2018 og stået som forbillede for den danske regerings beslutning om at indføre egne afgifter.
Svaret kom prompte fra Ryanair, der meddelte, at man vil åbne ti nye ruter til og fra Sverige.
I Danmark skal pengene fra billetskatterne dels bruges til at finansiere en større ældre-check til pensionister, dels til at etablere den første grønne flylinie her i landet.
Det vil sige, at flyene på en dansk indenrigsrute skal bruge 100 procent grøn benzin (SAF) frem for i dag fossil flybenzin (kerosin)….
(Indledningsfoto til artiklen: Tumisu)
Skriv et svar