Det er ikke nok, at europæisk flyvning skal være CO2 neutral senest i 2050. Overgangen til en grønnere transport skal gå meget stærkere.
Når elektriske fly, som kan transportere et større antal passagerer adgangen, ikke ser ud til at lette de første mange år, må der andre drastiske midler til.
Derfor har EU-parlamentet fredag vedtaget et forslag, der skal forpligte benzin-selskaber til at sælge mindst to procent forureningsfri bio-brændstof til flyselskaberne i 2025.
Frem til 2050 skal andelen af klimavenlig benzin i flyenes motor skridtvis øges til 85 procent.Det nuværende forslag fra EU-Kommissionen siger 63 procent.
I øjeblikket er mange jetmotorer godkendt til 50 procent bio-tilsætning, men de flyselskaber, som benytter grønne brændstoffer som eksperiment, sjældent blander mere end fem til 10 procent i.
Til de grønne brændstoffer – SAF – tæller EU bl.a. syntetisk benzin som f.eks. e-fuel samt bio-brændstof fremstillet af organisk affald, alger, restprodukter fra landbruget eller gen-anvendt spiseolie.
EU godkender også elektricitet fra vedvarende energikilder og brint som klimavenlig erstatning for de nuværende fossile brændstoffer i flyene – ofte kaldet kerosin.
Parlamentarikerne i Strassbourg vil desuden kræve, at passager- og fragtfly samt deres flyselskaber senest i 2024 bærer tydelige mærkater. De skal vise, hvor grønne de er efter en visuel skala, som lige skal udvikles og godkendes først.
De nye forslag fra EU-Parlamentet er meget skrappere end et første oplæg fra EU-Kommissionen for et par år siden.
Kommissionen i Bruxelles havde foreslået, at andelen af grønt brændstof i lufttrafikken skulle fastlægges til 63 procent i 2050.
Nu kommer så næste trin i processen, og det bliver at finde en fællesnævner fra parlament og kommission. Formentlig vil det være et kompromis. Inden da kan ingen af forslagene blive til lov.
Den europæiske A4E branche-forening af flyselskaber hilste principielt EU-Parlamentets nye forslag velkommen, men advarer samtidig om, at grøn benzin vil være betydeligt dyrere end konventionelle brændstoffer i de kommende år:
Hvis flyselskaber kastes ud i endnu større udgifter end allerede i dag, kan det betyde dyrere billetter for forbrugerne. Desuden er der en risiko for, at en del ruter vil blive lukket, hvilket især vil gå ud over regioner med få passagerer….
(Indledningsfoto til artiklen: KLM)
Skriv et svar