Verdens to største flyfabrikker – Airbus i Frankrig og Boeing i USA- har haft svære tider under Corona.
Med rejserestriktioner og stort set ingen passagerer i sæderne stoppede alverdens flyselskaber med at købe nye maskiner. Mange afbestilte dem, man allerede havde givet ordre på.
Situationen ser dog ud til at have vendt sig lige så hurtigt til det positive, som den styrtede de to flyfabrikker ned i et sort hul med massefyringer af personale om dybrøde tal på bundlinien.
Både Boeing og Airbus kom nemlig ud af andet kvartal af 2021 med overskud. Samtidig melder begge om, at de nu får langt flere bestillinger end annulleringer af nye passagerfly.
Airbus øgede f.eks. sin omsætning i april, maj og juni med 70 procent – sammenlignet med samme periode for et år side.
Den europæiske flygigant solgte for 14,2 milliarder euro og landede et overskud på 1,9 milliarder. For et år siden stod der 1,2 mia. euro i underskud på bundlinien.
I årets første halve år har Airbus modtaget 165 nye ordrer mod 127 afbestillinger. I alt 6.925 maskiner står nu i ordrebogen
Samtidig øgede Airbus antallet af leverede fly til kunderne med 50 procent. Fra januar til juni var 297 eksemplarer.
Nu forventer Airbus’ ledelse at nå at levere 600 maskiner i hele 2021. Det vil give koncernen et overskud for skat og afskrivninger (EBIT) på fire milliarder euro.
Airbus brugte regnskabs-aflæggelsen i dag til at afsløre helt officielt, at man vil bygge en ren fragt-udgave af sit populære langdistance-model A350.
Den har været rygtedes længe, men blev først bekræftet i dag. Den nye Airbus A350-F bygger på passagerflyet A350-900, men vil være 3,35 meter længere for at få ekstra plads til cargo.
Under Corona krisen er luftfragt blevet en meget større forretning end før, fordi medicinsk udstyr og værnemidler skulle sendes så hurtigt som muligt verden rundt.
Mange flyselskaber har hentet næsten alle deres indtægter under Corona ved at fylde ”maverne” på deres passagerfly op med fragt. Enkelte selskaber hev også sæderne ud for at give plads til endnu flere papkasser.
Cargo er også et nøgleord hos Airbus konkurrenten Boeing, der ser ud til at komme ovenpå igen efter flere års kriser med flyve-forbud, tekniske problemer og Corona.
Derfor lovede Boeing ved sin regnskabs-aflæggelse nogle timer før Airbus, at fabrikken skam også har en fragt-version af den nye Boeing 777X på vej i nærmeste fremtid. 777 og A350 er direkte konkurrenter.
Efter seks kvartaler med store underskud overraskede Boeing med at vise et overskud for april, maj og juni. De pæne sorte tal på bundlinien sagde 567 millioner dollars eller 480 millioner euro.
Til sammenligning måtte Boeing præsentere et underskud på 2,4 milliarder dollars i samme periode for et år siden. Dengang var Boeing præget af det globale start-forbud mod 737 MAX modellen.
Dette forbud er i mellemtiden afblæst, og Boeing har rivende travlt med at levere dette fly til storkunder som f.eks. Ryanair og Southwest Airlines eller mindre aftagere som Icelandair og TUI.
De positive vinde viser sig også i Boeings omsætning i trafikfly. Den steg med 44 procent til 17 milliarder dollars i årets andet kvartal.
Fremgangen betyder også, at Boeing har stoppet sine planlagte massefyringer af personale. 10.000 ansatte kan blive, så Boeing totalt set vil have 140.000 medarbejdere. 13 procent færre end før Corona.
De mange ansatte skal bruges, når Boeing i løbet af efteråret vil øge produktionen af 772 MAX fra nu 16 om måneden til 31.
Til sammenligning bygger Airbus i øjeblikket 40 eksemplarer om måneden af sine A320/A321 modeller, der er direkte rivaler til Boeing 737 MAX. Dette antal vil blive øget til 45 i efteråret og over 50 fra næste år….
(Indledningsfoto til artiklen: Y.S. / Unsplash
Skriv et svar