Sidste år kostede det Europas erhvervsliv op til 30,5 milliarder euro eller ca. 230 mia. danske kroner, at så mange flyafgange blev enten forsinket eller helt aflyst.
Det er en stigning på 11 procent i forhold til 2019, selvom der var færre flyvninger i 2022 end i det sidste normale år før Corona pandemien,
Tallene kommer fra Airhelp, der har specialiseret sig i at hjælpe passagerer med at få erstatning, når deres rutefly bliver forsinket eller helt aflyst.
Ifølge Airhelp blev 330 millioner flyrejsende i Europa enten forsinket eller kom slet ikke afsted med fly som planlagt i 2022.
Den slags slider ikke kun på passagerernes nerver. Det koster også erhvervslivet mange penge:
Flyselskaberne taber f.eks. penge på, at deres maskiner ikke er i luften. Passagererne mister tid i forhold til deres arbejdsdag, og i sidste ende er der mange dele af erhvervslivet, som bliver berørt. Nærmest en domino-effekt.
Hvad de færreste nok er klar over er, at forsinkelser og aflysninger også udgør en ekstra belastning for klima og omverden:
Airhelp har regnet ud, at længere flyvetider og ophold i lufthavne med jetmotorer tændt, ekstra taxier og hotel-ophold havde skyld i ni millioner tons CO₂ sidste år.
Det er lig med 1,3 procent af hele luftfarts-industriens emissioner i 2022 og svarer til den forurening, som kommer fra to millioner benzin- og diesel-drevne biler….
(Indledningsfoto til artiklen: Getty Images / Unsplash+)
Skriv et svar