Hvad gør et flyselskab, der har en stor catering afdeling, hvor kokkene ikke har noget at lave, fordi Corona krisen holder alle passagerer borte?
Man kan selvfølgelig fyre en masse medarbejdere. Det har mange flyselskaber gjort. Andre har sendt deres ansatte hjem på statslige støtte-ordninger, hvis landet tilbyder den slags.
Hos Thai Airways i Bangkok har man valgt en helt tredje løsning, som rigtigt mange mennesker har stor glæde af. Både i og uden for flyselskabet.
Ganske genialt har Thai Airways omdannet firmaets kantine nede på jorden til en åben restaurant med både servering ved bordene og med take-away.
Her kan alle interesserede købe mad, der ellers typisk ville være serveret som in-flight menuer på Business og First Class på Thai Airways fly.
Publikum nede på jorden må have savnet flyveturene meget, for initiativet er blevet et tilløbs-stykke uden lige. Alle vil prøve flymad i jordhøjde.
I de seneste par uger har Thai Airways såledessolgt 2.000 menuer om dagen fra sit kantine-køkken. Ofte står over 100 mennesker i kø for at sikre sig en menu til en fornuftig pris.
Initiativet har sørget for, at Thai ikke har haft behov for at fyre sine kokke og køkken-personale. Tværtimod er der behov for alle hænder og talenter.
Nogle af Thai Airways’ menuer ligger nemlig i en klasse, der er en Michelin restaurant værdig. Selv Economy Class måltiderne ligger langt over det sædvanlige sandwich niveau, man ser hos de fleste flyselskaber.
Når kunderne ankommer til Thais kantine i en stor kontorbygning, bliver de modtaget, som om de trådte ombord på et passagerfly:
Stewardesser i uniform byder smilende gæsterne velkommen ved indgangen. Selve kantinen er indrettet med ægte flysæder og dekoreret med reservedele fra jetmotorer, flyvinduer osv.
For at gøre oplevelsen total kan man tage billeder af stregkoderne på alle de udstillede ting. Derefter vil , mobiltelefonen linke til mere information om, hvor delene sidder på et fly og, hvad de bruges til.
Thai Airways indledte sin menu-offensiv tilbage i april med en enkelt lunch-box, som man kunne afhente i flyselskabets kantine.
Konceptet blev imidlertid så populært, at man nu har et helt menu-kort og muligheden for enten at spise middagen i kantinens flysæder, afhente måltidet selv eller få lækkerierne leveret derhjemme med bud.
Thai Airways selv har god brug for opmuntringen fra den kulinariske succes. Flyselskabet gik i betalings-standsning i maj og afventer den 14. september, at en domstol i Bangkok godkender en restrukturerings-plan….
(Indledningsfoto til artiklen: Thai Airways)
Skriv et svar