Amerikanske flyselskaber har efterhånden så store problemer med passagerer, der ikke vil overholde reglerne om mundbind – og som i enkelte tilfælde bliver direkte voldelige over for kabine-personalet – at de nu vil opbygge en fælles sortliste af uønskede gæster.
De større flyselskaber I USA har allerede deres egne ”No Fly” lister, men de har hidtil kun eksisteret internt hos hvert selskab. Der har også været forskel på, hvordan de enkelte flyselskaber har håndteret de urolige passagerer, medmindre de blev direkte anmeldt til politiet og hentet fra borde af sikkerheds-personale.
Delta Air Lines har nu foreslået, at flyselskaberne skal samarbejde tættere og oprette en fælles ”ingen adgang” liste over passagerer, som har opført sig rigtig dårligt.
De andre store flyselskaber i USA – United, American og Southwest – tygger på nu Deltas forslag, der bestemt ikke er uden kritikere. Ligesom i EU diskuterer man beskyttelse af personlige data og udveksling af informationer mellem private selskaber og offentlige myndigheder.
Amerikanernes problemer med urolige passagerer toppede i begyndelsen af året. Tallet er siden faldet, men er stadig dobbelt så højt som i 2020.
Problemerne er typisk en blanding af alkohol og mange amerikaneres afvisning af at bruge masker, blive Corona testet og vaccineret.
I de fleste tilfælde ender det med diskussioner mellem passagerer og kabine-personale. Der har dog også været eksempler på, at passagererne bliver voldelige og forfølger personalet hele vejen ud i gates og lufthavne, efter at flyet var landet.
Den amerikanske luftfarts-myndighed FAA satser på en blanding af humor og pisk i sit forsøg på at informere flypassagerer om reglerne:
På den ene side kører FAA en ret sjov reklame-kampagne. På den anden har FAA øget straffene for at genere flytrafikken. Nu kan urolige passagerer risikere bøder på op til en millioner dollars, hvis de ikke opfører sig ordentligt….
(Indledningsfoto til artiklen: FAA)
Skriv et svar