Det kan godt være, at stewardesse og steward engang var drømmejobbet for mange unge. I dag ser virkeligheden helt anderledes ud – i hvert fald i USA.
Her har Corona pandemien været med til at gøre dagligdagen for kabine-personalet til alt andet end behageligt.
Passagerer er i stigende grad blevet voldelige: De sviner personalet til vokalt, blokerer for deres arbejde, slår dem i hovedet og forfølger dem sågar højtråbende gennem lufthavnen, når flyet er landet.
Her i første halvdel af 2021 har 17 procent været offer for fysiske overfald, og 85 procent har oplevet passagerer, der provokerer ved at overtræde sikkerheds-reglerne som f.eks. at nægte at tage mundbind på. 58 procent af det flyvende personale kan fortælle om mindst fem af den slags episoder i de seneste seks måneder
De foruroligende tal stammer fra en undersøgelse, som de kabine-ansattes fagforening i USA – Association of Flight Attendants (AFA) – har gennemført blandt næsten 5.000 af sine medarbejdere.
”Vores analyse viser, at den aggressive holdning, det verbale tonefald og den direkte voldelige adfærd fra en lille gruppe af passagerer er gået helt ud af kontrol. Så meget, at den skader både andre passagerer og flyenes personale,” forklarer Sara Nelson. Hun er præsident for AFA fagforeningen.
”Dette drejer sig om meget mere end masker, som mange tror. Det er en trend og holdnings-ændring derude. Vi har brug for skrappere “nul tolerance” regler, inden det går rigtig galt en dag,” fortsætter hun.
Flypersonalets undersøgelse bekræftes af statistikker fra de amerikanske luftfarts-myndigheder, der har registreret en seks-dobling af anmeldelser af passagerer, der ikke vil overholde reglerne og reagerer voldeligt på påmindelser om at gøre det.
USA har derfor strammet reglerne og fordoblet de udstedte bøder. Desuden har flere af de store amerikanske flyselskaber stoppet udskænkning af spiritus ombord. Alkohol og aggressiv opførsel hænger ofte sammen.
I analysen bliver flypersonalet også bedt om at give bud på den øgede vold fra passagerernes side i amerikanske rutefly.
Svarene lyder alkohol og en øget irritation over regler som masker, over de rutine-mæssige sikkerheds-annonceringer, flyforsinkelser og aflysninger af afgange. Ofte er flere faktorer med til, at passagererne går amok.
Stewarder og stewardesser fortæller om grove verbale overgreb, råbende passagerer, skub og stød mod personale på arbejde i flyet.
Passagerer sparker mod personale, sæder, toiletdøre og de trolley’er, som personalet kører rundt med. 61 procent rapporterer om passagerer, der angriber med sexistiske eller racistiske tilråb.
Langt de fleste episoder foregår ombord på flyet – 84 procent. Halvdelen har dog allerede været vidne til grovheder under boarding og 13 procent under ventetiden ved gaten.
Nogle kabinefolk har sågar oplevet affald blive kastet mod dem, og næsten hver femte at passagererne har forfulgt dem i gates og terminaler, efter at flyet et landet. Højt råbende og truende….
Indledningsfoto til artiklen: Lukas Souza / Unsplash)
Skriv et svar