Diskussionen om statslig støtte til flyselskaberne er blusset op igen, efter at den var på sit højeste i løbet af 2020. Corona virussen driller nemlig luftfarten, som aldrig nåede at komme på fode igen efter den korte opblomstring sidste sommer – inden vi lærte navne som Delta og Omikron at kende.
Som så ofte før, er diskussionen indledt i Norge, der har en meget mere livlig flybranche end i Danmark – og på grund af sin geografiske form langt flere flyselskaber og ruter.
Lige nu er det Norges seneste nye lavpris-selskab Flyr, der åbenbart har økonomiske problemer. Flyr gik i luften i juni sidste år og har i hver af sine ni måneders levetid haft et underskud på i snit 50 millioner norske kroner.
Flyr er derfor gået i offensiven og forlanger at få statshjælp på linie med konkurrenterne SAS, Norwegian og Widerøe, fortæller det norske finans-medie E24.no..
Flyr har haft et møde med den norske finans-minister Trygve Slagsvold Vedum, hvor selskabet skal have erklæret meget klart, at det føler sig forfordelt og diskrimineret, hvis det ikke kan få tilskud på linie med rivalerne.
Det unge flyselskab har derfor bedt om at få en låne-garanti fra regeringen i Oslo på de seks nye Boeing 737 MAX-8 maskiner, som Flyr skal begynde at modtage frem til midten af dette år. Yderligere fire MAX’ere kan komme i 2023.
Flyr råder i forvejen over fem ældre Boeing 737-800 fly, som er i drift på op til 17 ruter lige nu. En af dem går mellem Oslo og København.
I den netop overståede januar havde Flyr kun 30.042 passagerer til 13 rejsemål. De blev håndteret med tre fly, hvis sæder var godt halvt fyldte – 53,7 procent….
(Indledningsfoto til artiklen: Flyr)
Skriv et svar