Jeg har skrevet om det flere gange tidligere her på Trends & Travel bloggen, men de lidt kedelige fakta bliver nu bekræftet af en undersøgelse, som flyselskabet KLM har fået lavet:
Det er meget vigtigere for danskere at sikre sig en flybillet til en billig pris end, at flyrejsen er klimarigtig og f.eks. skærer ned på CO₂ udledningen.
Dermed ser det ikke ud til, at danskerne reagerer på mange flyselskabers forsøg på at blive mere grønne.
De bruger f.eks. milliarder af kroner på at investere i kunstigt fremstille e-fuel eller at forvandle gammelt husholdnings-affald til bio-benzin, der kan hældes i passagerflyenes tanke.
Heller ikke EU’s nye krav om at blande større mængder forureningsfri benzin i flyenes fossile brændstof synes at påvirke danskerne synderligt.
Ifølge den nye analyse fra KLM svarer hele 85 procent af danskerne, at de vil fortsætte med at flyve – trods de negative konsekvenser for klimaet.
Undersøgelsen, der er foretaget i Danmark, Norge og Sverige, afslører samtidig, at lysten til at rejse med fly er lige så stor som før Corona.
Det kunne fortælle, at de mange protester fra den svenske klima-aktivist Greta Thunberg ikke har haft den store langtids-udvikling. Hun opfordrede jo til at droppe flyet og i stedet bruge tog til sine rejser.
Intet tyder således på, at folk vil stoppe med at flyve. Sikkert, fordi der ikke findes nogen realistiske alternativer på de længere destinationer.
Mange danskere – 47 procent – er dog parate til at betale ekstra for billetten for at flyve lidt mere bæredygtigt.
36 procent svarer således, at de har valgt at tage hensyn til klimaet på andre måder end ved at flyve.
Hver femte – 19 procent – mener desuden, at det ikke er passagernes ansvar at nedbringe luftfartens klima-påvirkning. Det må være flyselskabernes, flyfabrikanternes og politikernes problem.
Hvor lidt danskere tænker på klima og forurening, når de rejser, bliver understreget af et andet faktum:
Ifølge KLM-analysen er seks af ti danskere – 59 procent – parate til at øge antallet af flyrejser i fremtiden. I Sverige og Norge er de tilsvarende procenter 53 og 60.
Den nye analyse afslører således, at kun hver tredje dansker – 34 procent – har klimaet i tankerne, når de bestiller flybillet.
Andre vurderer, at der er alt for besværligt at vælge grønnere billetter end de normale. Med andre ord har mange flyselskaber svigtet eller slet ikke ment det alvorligt, når de tilbød flyrejser med CO2 kompensation eller med en andel af bio i benzinen.
KLM er et af de flyselskaber, der har været tidligt ude med klima-løfter og initiativer. For nylig købte KLM f.eks 2,4 millioner ton bio-brændstof (SAF) og investerer samtidig i mere moderne fly.
I nogle sammenhænge kan de nye flytyper nedbringe CO₂ udledningen pr. passager med 25 procent – sammenlignet med de fly, de erstatter:
”I dag er det ikke noget problem at tilføje en SAF-andel, når man køber flybilletter. Tilsyneladende har vi ikke været dygtige nok til at kommunikere det ud,” erkender Maria Hagelberg. Hun er marketing manager for Air France og KLM i de nordiske lande.
”Sammen med de øvrige flyselskaber og resten af branchen må vi gøre det nemmere for forbrugerne at træffe bæredygtige valg, når de vil ud at rejse,” fortsætter hun.
Hun tilføjer, at produktionen af SAF må øges så hurtigt som muligt. I dag kan fabrikkerne slet ikke følge med efterspørgslen. Dertil kommer, at bio-benzin er dyrere end konventionelt brændstof og ofte støder på lokale reguleringer i de enkelte lande.jser
Her til sidst nogle flere tal fra den nye analyse, som Novus har gennemført for KLM i februar 2023. Over 1.000 forbrugeren i alderen mellem 18 og 75 år har deltaget:
- Kun 34 procent af danskerne interesserer sig for klima-påvirkninger på flyrejsen. Med 46 procent har svenskerne en noget grønne tankegang.
- 55 procent af danskerne kan ikke forestille sig at stoppe helt med at bruge fly på rejser. 30 procent vil overveje at bruge et andet og mere miljørigtig transportmiddel på de kortere distancer under tre timer.
- Danskerne er de mest villige nordboere til at betale ekstra for at gøre flyveturen mere bæredygitg. Det siger 68 procent af danskerne mod 56 procent i Sverige og 47 procent i Norge.
- 23 procent af danskerne træffer bæredygtige valg, når de flyver til udlandet. Enten ved at betale ekstra for SAF (11 procent) eller ved at bidrage til genplantning af f.eks. skov (12 procent)-
- 36 procent af danskerne hævder, at de kompensere for klima-påvirkningen ved deres flyrejser ved hjælp af andre aktiviteter i deres hverdag….
(Indledningsfoto til artiklen: Tim Gouw / Unsplash)
Skriv et svar