De fleste flyselskaber har travlt med at fortælle, at de gør en indsats for klodens klima.
De hælder bio-benzin i flyenes tanke og tilbyder deres passagerer, at de kan klima-kompensere ved at betale lidt ekstra for flybilletten.
Det passer fint i hak med, at flere og flere rejsende hævder, at de gerne vil flyve mere grønt. Det gælder både privatfolk og måske især erhvervslivet, som gerne vil polere deres klima-image.
Praksis viser dog noget helt andet.
Den norske avis Dagens Näringsliv fortæller, at situationen forleden dag fik Norwegians topchef Geir Karlsen til at tage de stærke ord frem på en erhvervs-konference i Oslo:
”Vores kunder lyver ganske enkelt. Der er alt for stor forskel mellem, hvad de siger og, hvad de faktisk gør.”
Alle, som bestiller flybillet online via Norwegians hjemmeside, får automatisk et tilbud om at købe kvoter hos klima-selskabet Choose.
Ekstra-beløbet bruges til at kompensere for klima-udslippet, som flyveturen medfører. Det kan f.eks. være til et regnskovs-projekt i Peru eller flere vindmøller i Thailand.
Prisen for at klima-kompensere en tur-retur-rejse mellem Oslo og London koster f.eks. kun 34 norske kroner. Det svarer til ca.22 danske. En tilsvarende flyvetur mellem Oslo og Malaga kan man klima-kompensere formedelst 56 norske kroner.
Det er jo ikke voldsomme beløb. Alligevel var det kun 1,8 procent af Norwegians 18 millioner passagerer i 2022, som lagde pengene.
Tallet passer meget dårligt med en rundspørge fra analysefirmaet Kantar. Ifølge den siger halvdelen af de flyrejsende i Skandinavien, at de er villige til at betale for et produkt, som er mere bæredygtigt.
Norwegians topchef pointerer, at privatpersoner er bedre til at købe klima-rigtige flybilletter end virksomheder.
Forklaringen kan være, at private kan beslutte sig her og nu, mens virksomheder først skal have klima-kompensationen bygget ind i deres aftaler med rejsebureauer og flyselskaber. Den slags kan tage tid….
(Indledningsfoto til artiklen: Norwegian)
Skriv et svar