Alle passagerfly har ikke kun et bestemt antal rejsende, de kan medbringe. Flyene har også en maksimal vægt, de ikke må overskride, når de letter fra jorden.
Denne totalvægt fastsættes af myndigheder og fly-fabrikanter, og den bliver åbenbart udfordret mere i nogle lande end i andre.
Amerikanerne beskrives ofte som tykke og overvægtige i tegneserier og tv-film. Det er ikke en joke, men et faktum.
Således kalkulerer de amerikanske luftfarts-myndigheder – Federal Aviation Administration (FAA) – at en gennemsnitlig kvindelig passager er blevet 15 kilo tungere i de senere år. Mændene er ikke vokset helt så hastigt – mellem fem og syv kilo.
Resultatet mærkes nu hos de amerikanske flyselskaber, hvor det første – United Airlines – har besluttet at blokere en del sæder i sine fly. Ellers kan flyene ikke overholde de af FAA foreskrevne vægt-grænser.
Rent konkret er United her fra november begyndt at sælge mellem tre og seks pladser færre på sine fly. Begrænsningerne gælder frem til den 30. april næste år .
I alle tilfælde er der tale om flyenes midter-sæderne, hvilket andre passagerer ombord på flyet næppe vil protestere. Især de rejsende, der sidder på samme række som den spærrede sæder, får mere plads at boltre sig på.
Til Frequent Traveller bloggen ”Live and Let’s Fly” fortæller United, at ”der kun er tale om en overgangs-ordning. Den skyldes den gennemsnitlige vintervægt at kunder og har intet med de stigende brændstofpriser at gøre.”
En dybere forklaring skal nok findes i, flypassagerer om vinteren har mere og tungere tøj på end om sommeren. Desuden slæber de rundt på mere bagage.
I dag beregner FAA, at gennemsnits-vægten for en kvinde, der rejser med fly om sommeren, til 81 kilo inklusive håndbagage. For få år siden lå vægten på 66 kilo. Om vinteren vokser den kvindelige passager fra 68 til 83 kilo.
Det er en øgning på 15 kilo i en periode, hvor mængden af håndbagage samtidig er skåret ned. Altså må det være kropsvægten og/eller tøjet, som tynger mere end før.
Når det drejer sig om mandlige passagerer, vurderer FAA, at hans gennemsnitlige sommer-vægt inklusive håndbagage er vokset fra 84 til 91 kilo og om vinteren fra 86 til 93 kilo.
I øvrigt er disse kilo-ændringer ikke helt nye. FAA indførte dem tilbage i 2019, hvor de vakte en del opsigt.
Siden har der været ret tavst omkring dem, indtil USA’s tredje-største flyselskab – United – offentliggør konkrete foranstaltninger for at overholde dem.
Hos United er det i første omgang selskabets ældre Boeing 757, sæde-lukningerne går ud over. Sæderne bliver ikke fjernet, men udstyres med et skilt, at de ikke må bruges….
(Indledningsfoto til artiklen: Pascal Renet / Pexels)
Skriv et svar