Som Trends & Travel har skrevet flere gange, kan man i øjeblikket købe flybilletter mellem de europæiske hovedstæder til så lave priser, vi aldrig har set før.
Spørgsmålet er blot, hvor længe den situation holder. Forklaringen er nemlig, at flyselskaberne har alt for mange fly i luften i forhold til publikums efterspørgsel på grund af Omikron. Derfor er den eneste måde at få folk til at købe at sende billetpriserne helt i bund.
En af dem, der kender alt til prissætning af flyrejser, er Europas største flyselskab Ryanair. Her regner man med, at de ultra-lave billetpriser vil være slut senest til sommer.
Vi skal regne med stigninger på mindst 15 til 20 procent, medmindre der er tale om ruteåbninger. For da har Ryanair altid intro-tilbud.
Ryanairs tyske talsmand Andreas Gruber siger til erhvervs-mediet ”Business Insider”, at den nye virkelighed for europæisk luftfart vil åbenbare sig senest i slutningen af marts. Da overgår flyselskaberne nemlig fra vinter- til sommer-fartplan:
”En del flyselskaber vil være helt forsvundet , mens de fleste andre vil skære ned i deres ruter. Udbuddet af afgange vil falde med 15 til 20 procent. Det betyder færre ledige sæder og højere billetpriser,” forklarer han.
I forbindelse med Ryanair skal man dog aldrig passe på, om stærke udtalelser til pressen ikke bare er et forsøg på at vække publikum.
Både Ryanair og andre flyselskaber klager nemlig over, at kunderne i øjeblikket venter til sidste øjeblik med at booke billet på grund af usikkerheden med Corona restriktioner. Det gør det svært for flyselskaberne at planlægge antallet af afgange og ruter.
Gruber opfordrer nemlig samtidig i sit interview med det store tyske medie til, at folk udelukkende kan undgå højere billetpriser ved at bestille rejserne tidligere end i dag.
Inden Corona pandemien nåede Ryanair op på 152 millioner passagerer i 2019. Det gjorde irerne til Europas største foran hele Lufthansa gruppen med fem-seks flyselskaber i.
Ryanairs ambitioner er at nå 225 millioner rejsende i 2026 – næsten 50 procent flere end i 2019. Det skal bl.a. ske ved at polere selskabets grønne image:
I 2030 skal 12,5 procent af flyenes brændstof være bio og komme fra vedvarende kilder. I 2050 skal Ryanair være helt CO2 neutral. Allerede i dag skal Ryanairs forurening være 40 procent lavere end Lufthansas.
Det skyldes bl.a, at det irske lavpris-selskab udelukkende bruger små fly til korte og mellemlange distancer i Europa. De belaster med mindre CO2 end store langdistance-fly til f.eks. USA eller Asien.
Ryanairs uomtvistelige succes skyldes ikke kun, at lave priser er vigtigere for millioner af kunder end ordentlig service. Irerne er også hurtigere reagerende end de fleste af sine rivaler.
Derfor kan man i den ene måned se store armbevægelser om, at nu øges antallet betydeligt af ruter fra f.eks. danske lufthavne – for to måneder senere at skære halvdelen af dem bort igen på grund af Corona restriktioner.
Spørgsmålet er så, hvor mange af de nye danske ruter som reelt set bliver genåbnet igen til marts eller april. Danmark har jo strøget alle sine rejse-restriktioner. Vi får se.
I vores naboland Norge er man allerede ved at små-opgive Ryanair. Her havde irerne for et halvt år siden annonceret en stor-satstning på linie med Sverige og Danmark. Med otte nye linier til Oslo.
Nu går det imidlertid dårligt med Ryanairs økonomi, så små lande som Norge eller Danmark er næppe de vigtigste markedet til sommeren, hvor de tabte penge skal hentes hjem.
(Indledningsfoto til artiklen: Piotr Mitelski / Ryanair)
Skriv et svar