Når vi køber madvarer, kigger de fleste af os på varedeklarationen for at se, om der er grimme ingredienser i eller ting, vores helbred ikke kan tåle.
På samme måde oplyser bilfabrikanter og biltestere i detaljer, hvor meget deres køretøjer triller på literen, hvor meget de forurener osv.Tilsvarende har nye køleskabe, vaskemaskiner osv. en etiket på, der ved hjælp af forskellige farver fortæller om strømforbrug mv.
Men hvad med flyrejserne?
Flyselskaberne reklamerer ikke ligefrem aktivt med, hvor meget passagerflyet forurener og belaster klimaet med af CO2 og andre gasser.
Joh – flyselskaber og flyfabrikanter fortæller, at de f.eks. vil nedsætte deres CO2 udslip med 50 procent i 2050 – i forhold til 2005. I praksis fortæller det jo ikke om, hvad en enkelt passager sviner på sin rejse.
Det vil EU nu sætte en stopper for. Via sin organisation for flysikkerhed – EASA – skal alle fly og flyvninger fremover bedømmes på deres individuelle forurenings-påvirkning.
Planen er at udstede en slags varedeklaration eller ”øko-label”, sådan som vi allerede kender det fra nye tv og vaskemaskiner.
Det skriver den respekterede tyske ugeavis ”Welt am Sonntag”. Avisen har set papirer fra EASA, hvor man udskriver arbejdet med udvikling af en klima-klassificering for europæisk luftfart.
Resultatet skal blive en varedeklaration, der skal være ”pålidelig, direkte sammenlignelig og indeholde oplysninger, der er lette at kontrollere og forstå”.
EU vil undgå overdrevne reklamer fra flyselskaber om deres påståede klima-bevidsthed. Det, man også kalder for ”green washing.”
Der vil dog gå et godt stykke tid, inden vi ser de første flyselskaber, der udsteder billetter med klima-certificeringen på.
De tekniske detaljer bliver næppe førdige før i slutningen af 2022. Derefter skal den nye label godkendes, flyselskaber forberedes osv.
Når klassificeringen engang bliver færdig, kan passagerer så bl.a. aflæse, hvor meget de belaster klimaet med CO2 på den specifikke flyvetur, de skal på.
Tallet vil være præciseret på den flytype, de skal med. Desuden vises, hvor meget brændstof de enkeltvis og hele flyet forbruger på rejsen.
De tekniske detaljer bliver næppe førdige før i slutningen af 2022. Derefter skal den nye label godkendes, flyselskaber forberedes osv.
Når klassificeringen engang bliver færdig, kan passagerer så bl.a. aflæse, hvor meget de belaster klimaet med CO₂ på den specifikke flyvetur, de skal på.
Tallet vil være præciseret på den flytype, de skal med. Desuden vises, hvor meget brændstof de enkeltvis og hele flyet forbruger på rejsen.
Endelig skal deklarationen vise klima-regnskaber for flyselskaber og hele branchen, flyets livscyklus og forventede levetid samt motorernes støj.
Dertil kommer andelen af genbrug, anvendelsen af bio-brændstof og mængden af affald, der genereres på flyveturen-
Ifølge ”Welt am Sonntag” vil EASA også dele deklarationen op i forskellige flyklasser, der får hver en farve markering. På den måde skal det blive nemmere at sammenligne for publikum.
Opdelingen kunne f.eks. være mindre fly til regionale ruter, større maskiner med en eller to mellemgange samt de rigtigt store fly som f.eks. Airbus A380 eller Boeing 747. Selv fremtidens flyvende taxaer med eldrift skal indgå i klassificeringerne.
Deklarationen er blot ét af mange dele af et klima-puslespil, som EU har kastet sig ud. Puslespillet hedder ”European Green Deal” og indeholder klare klimamål frem til 2050.
Lige nu er luften over Europa så ren som ikke set i mange årtier. Det skyldes bl.a, at antallet af rutefly er faldet med op til 80 procent i forhold til det normale. Forårsaget af Corona krise og rejse-restriktioner.
Der vil nok gå fire-fem år, inden luftfarten kan vende tilbage til rekord-tallene fra 2019, hvor 4,5 milliarder mennesker rejste med fly på verdensbasis.
På den anden side siger prognoser fra før Corona krisen, at passager-tallet kunne blive fordoblet til ni milliarder i 2040….
(Indledningsfoto til artiklen: Imagii / Pixabay)
Skriv et svar