Vi kender vare-deklarationer på mange af de ting, vi køber i hverdagen. De sidder f.eks. på alle mad- og drikkevarer, og vi ser dem som energi-mærker på køleskabe, tv, vaskemaskiner osv.
Hvis det står til EU, skal flyrejser fremover også energi-mærkes.
Den nye vare-deklaration skal give rejsende bedre information om det klima-aftryk, som de forskellige transport-former og flytyper sætter.
Samtidig skal energi-mærkningen være et incitament til flyselskaber og flyfabrikanter til at tænke endnu mere klima-venlighed ind i deres tilbud og produkter.
EU-parlamentet og EU’s medlemslande blev enige om at indføre den nye vare-deklaration for flyrejser så hurtigt som muligt.
I deklarationen skal både flytype, forventet CO₂-aftryk pr. passagerer og rejsens CO₂ effektivitet pr. kilometer være angivet.
Ved samme EU-møde natten til i dag blev det bestemt, at bio- eller e-fuel-brændstoffer fremover SKAL blandes i flyenes tanke i en bestemt mængde.
Fra 2025 skal to procent af samtlige flybrændstoffer således være klimavenlige. I 2030 skal det være seks procent, 20 procent i 2035, 34 procent i 2040, 42 procent i 2045 samt 70 procent i 2050.
De nye satser plus den nye officielle varedeklaration for flyrejser skal herefter formelt vedtages af EU-parlamentet og af regeringerne i de enkelte medlemslande.
EU håber, at det nye kompromis kan sætte mere skub i retning af, at unionens klimamål ikke kun er strategi, men også bliver praksis senest i 2050.
Et delmål i den strategi er, at EU i 2030 skal belaste verden med 55 procent færre drivhus-gasser end i 1990. Når vi kommer frem til 2050, skal CO2 og andre klima-gasser være et helt overstået kapitel.
Ifølge EU-parlamentet er den civile luftfart ansvarlig for 13,4 procent af CO₂ udledningen i Europas trafik-sektor….
(Indledningsfoto til artiklen:Colourbox)
Skriv et svar