I de senere år er mange flyselskaber blevet rigtigt gode til at indføre digital teknologi i deres drift og kundeservice.
At man kan tjekke flyruter og bestille billetter online er for længst en selvfølge. Mange flyselskaber har også lanceret apps, så deres kunder har dem med i lommen – helt bogstaveligt.
Nogle enkelte flyselskaber er også begyndt at eksperimentere med kunstig intelligens. Her lader man f.eks. en personlig digital assistent – en ”bot” – kommunikere med kunder via Facebook Messenger. Det bruger bl.a. Finnair og KLM.
Etihad går nu en lidt anden vej. Det arabiske flyselskab med base i Emiraterne – vil bruge Facebooks populære WhatsApp ”messaging” app til at chatte direkte med sine passagerer.
I første omgang rulles den nye smartphone service ud til Premium kunder. Senere vil Etihad tilbyde WhatsApp funktionen til alle sine passagerer.
Hos Etihad skal WhatsApp bruges til at informere passagerer lynhurtigt om f.eks. forsinkelser, problemer med fly og afgange, skift af gates osv.
Etihad nævner ikke selv muligheden, men flyselskabet vil selvfølgelig også kunne sende reklamer og særtilbud ud via kundernes mobiltelefoner eller tablets.
Desuden ligger der i WhatsApp muligheden for at skrive ud til hver enkelt kunde – ligesom man kan med sms og email. Det kan f.eks. være, hvis der er problemer med billetten, sædenummeret skal skiftes osv.
Etihad vil tilbyde WhatsApp som en tredje kommunikations-kanal ved siden af sine allerede velkørende real-time services på Facebook og Twitter.
Så vidt vi ved, er Etihad det første flyselskab, der integrerer WhatsApp direkte i sin kundeservice. Det er oplagt i de mange lande, hvor WhatsApp er meget populært. I andre lande kan det samme gøres med Facebook Messenger eller det kinesiske WeChat.
Andre spændende digitale projekter kører hos f.eks. Air New Zealand, der tilbyder sine passagerer oversættelser til 40 forskellige sprog, hvis de bærer en trådløs Bluetooth hovedtelefon.
Uheldigvis fungerer den nye tolke-service kun, hvis passagererne har en Google Pixel mobiltelefon med Pixel Bud øretelefoner – og de sælges f.eks. slet ikke i Danmark og Skandinavien.
Air New Zealand vil være fremtidens digitale flyselskab. En ambition, som adskillige andre selskaber og lufthavne har.
En del lufthavne skal således forhandle med Google om at indføre samme specielle form for Google Translate i deres udbud af services. Velvidende, at stort set alle flypassagerer i dag har en smartphone på sig.
Etihad er i øvrigt det nationale flyselskab i de Forenede Arabiske Emirater. Etihad konkurrerer derfor direkte med det mere kendte Emirates.
WhatsApp platformen har over en milliard brugere verden over. I Danmark er den dog ikke så udbredt som ”søsteren” Facebook Messenger.
Skriv et svar