Det kan godt være, at danske fans af pop-stjerner bruger mange penge på deres idoler og skriger højt, når de ser dem i virkeligheden foran hoteller og ved koncerter.
Men det er for intet at regne, når fan-kulturen slippes løs i Asien. Måske aller-kraftigst i Sydkorea, der har opfundet begrebet K-Pop.
De fleste husker den globale ”Gangnam” feber, kreeret af sangeren PSY. Han er i dag afløst af navne som BTS, Exo, Wanna One, Seventeen, Highligt, Shinee, BTOB, Wanna One, Super Junior eller Yoseob.
De koreanske K-Pop artister – solister som pige grupper eller boybands – sætter millioner af piger i ekstase. De bruger så formuer på at komme så tæt på deres idoler som overhovedet muligt.
Det store flyselskab Korean Air har sit hyr med de unge kvindelige fans, der har fundet på et nyt trick for at komme i berøring med især de mandlige K-Pop sangere og drenge-grupper.
Pigerne køber ganske enkelt dyre flybilletter med deres forældre-finansierede kreditkort på de flyafgange, som stjernerne også er med på.
Derefter invaderer de pop-tossede piger flyet som de første for at kunne modtage popstjernen og kaste sig om hans hals, bede om selfies, autografer osv.
Det i sig selv har været til stor gene for Korean Air’s kabine personale. Men hvad værre er – fansene hopper af flyet, lige før det skal starte – med en undskyldning om, at de har det dårligt eller ikke tør flyve.
Når de er steget af flyet, bliver de forunderligt hurtigt raske og forlanger så at få flybilletten refunderet, fordi de jo ikke fik brug for den.
Så blev Korean Air rigtigt sur. Flyselskabet vil stoppe denne praksis ved at indføre et gebyr for at afbestille sin flyvning i sidste øjeblik. Fra 1. januar koster det 200.000 koreanske wong eller ca. 1.250 kroner.
Ifølge avisen Korean Times har Korean Air oplevet over 35 af den slags fan-drevne episoder. Tager man alle landets flyselskaber med, er tallet mindst 100.
Udløseren for Korean Airs stop var et eksempel fra december, hvor K-Pop drenge-bandet Wanna One optrådte i Hong Kong.
Da popstjernerne rejste tilbage til Seoul, benyttede de et ordinært Korean Air rutefly. Med ombord var også tre fans, der hver for sig havde booket billetter til sig selv i både Economy, Business og First Class.
På den måde lykkedes det dem at komme helt tæt på deres idoler i nogle minutter, før den store Boeing 747 fly lettede fra Hong Kong.
Lige, da jumboen skulle til at forlade gaten og køre ud på landingsbanen, gav de tre teenagere kabine personalet besked om, at de ville af.
Resultatet var, at ikke kun de tre popfans måtte stige af, men alle 360 passagerer ombord. Korean Air afgangen fik derfor flere timers forsinkelse.
De tre popglade tøser udnyttede en regel om, at dyre flybilletter bliver refunderet til deres fulde pris, når passagerer annullerer dem – også i sidste øjeblik.
Pigerne fik alle deres penge retur. Dét kunne Korean Air nok overleve. Flyselskabet er blandt de 20 største i verden.
Men dét, der slog hovedet på sømmet, var den kedelige omtale i masser af medier – og at samtlige 360 passagerer skulle have kompensation for forsinkelsen.
Kendere af den koreanske K-Pop scene mener, at fansene er ligeglade med det nye gebyr:
Dels opnår de at komme helt tæt på deres idoler, når de stiger ind i flyet. Dels er der gode penge i at sælge billederne af popstjernerne via internet eller til medier verden over.
I nogle tilfælde kan fans sågar tjene penge på deres trick. Indtægterne fra salget af gode og eksklusive fotos kan nemlig være mange gange højere end udgifter til flybillet og bøder….
Skriv et svar