Hvis flyselskaber tøver med at skære ned i deres CO₂ udledning og stoler på, at det er godt nok at være klima-neutral i 2050, kan det koste deres eksistens.
Kunder, passagerer og investorer kræver allerede nu et større og hurtigere klima-engagement. Senest 2030 lyder som et mere realistisk mål om at være klima-neutral. Ikke tyve år senere, sådan som den internationale luftfart er enedes om.
Advarslen kommer fra det australske konsulenthus CAPA Centre for Aviation, der er blandt luftfartens mest søgte rådgivere. CAPA har lavet en analyse af CO₂-situationen hos 52 større flyselskaber forud for COP26 klima-topmødet i Glasgow i disse dage.
Ifølge CAPA forurener den fjerdedel af flyselskaberne med størst forurening over 30 procent mere CO₂ pr. fløjet kilometer end de reneste.
Måske lidt overraskende er lavpris-selskaber som Ryanair eller Wizz Air blandt de mindst CO2 belastende, mens selskaber Turkish Airlines, Croation Airlines og Japan Airlines forurener mest.
Lufthansa gruppen med bl.a. Austrian, Swiss og Eurowings placerer sig midt i analysen. Det samme gør Air France / KLM.
Ikke overraskende belaster selskaber med nye passagerfly klimaet mindre end dem, der har ældre flåder. Maskinerne hos ungarske Wizz Air er under fem år gamle i gennemsnit. Hos Lufthansa er de 12 år.
CAPA forudser i sin rapport, at klima-presset vil vokse fra politikere, investorer og kunder i de kommende år. Det kan tvinge flyselskaberne til at revidere deres CO₂-planer og fremdatere datoen for klima-neutralitet.
Flere store investorer og banker har således være fremme med krav om at sænke CO₂ forureningen på forretningsrejser med op til 70 procent i nær fremtid.
Flyfabrikanter som Airbus og Boeing kan godt mærke en klima-ånde i nakken. De eksperimenterer med bæredygtige brændstoffer og nye motortyper, der forurener meget mindre.
Senest har Airbus f.eks gennemført sin første flyvning med 100 procent biobenzin – SAF eller Sustainable Aviation Fuel.
Det skete på himlen over Toulouse, hvor Airbus har sit globale hovedsæde. Flyet var en Airbus A319neo, og partnerne i eksperimentet fra den franske flyfabrikant Dassault, teknologi koncernen Safran og det franske forsknings-ministerium.
SAF fremstilles mestendels af biomasse, der udvindes af plante-affald og gammel spiseolie. Bio-brændstoffet forurener mindre end den kerosin, som flymotorer anvender i dag. Til gengæld produceres der slet ikke nok SAF, og det er tre gange så dyrt som konventionelt brændstof.
Airbus har også meddelt, at man vil skrue produktionen af sine mellemklasse A320neo og A321neo fly op. De hører til de mindst forurenende på markedet lige nu. Problemet er blot, om Airbus’underleverandører i af motorer og biobrændstof kan følge med….
(Indledningsfoto til artiklen: Alexandra Koch / Pixabay)
https://centreforaviation.com/
Skriv et svar