Mange flyselskaber har travlt med at polere deres grønne image ved at tilbyde flyrejser, hvor en del af tank-indholdet er bio-benzin.
Faktisk er det noget, som flyselskaberne skal, hvis de vil følge EU’s regler. De foreskriver, at fem procent af brændstoffet skal være SAF – Sustainable Aircraft Fuel.
Flyselskaberne skal imidlertid passe på, at de ikke overdriver deres reklame-påstande om klima-rigtig flyvning.
I Østrig har det lokale flyselskab Austrian nemlig tabt en retssag, som var startet af landets forbruger-organisation VKI.
Den havde anklaget Austrian for at ”green-washe”, når den i sociale medier og på egen hjemmeside brugte sloganet ”Flyv CO₂ neutralt til Biennalen i Venedig. For os er det ikke nogen kunst.”
Ifølge VKI er det en vild overdrivelse i forhold til, hvor grøn flyveturen er i virkeligheden. Også fordi passagererne skulle betale en højere pris, selvom flyvningen ikke var spor bæredygtig.
Det samme mente Landsretten i østrigske Korneuburg. Den mener, at flyveture kun kan kaldes grønne, når de er 100 procent CO₂-frie.
Austrian Airlines har taget dommen til efterretning og vil i fremtidige kampagner være mere præcis omkring den reelle CO₂ forbedring for ikke at vildlede forbrugerne.
Mange andre flyselskaber smører meget tykkere på i deres grønt-klingende markedsføring. Måske de skal passe lidt på, fordi den østrigske dom sagtens kan danne præcedens i andre europæiske lande.
Ifølge den østrigske forbruger-organisation kan det i øjeblikket slet ikke lade sig gøre at gennemføre ruteflyvninger CO₂-neutrale med 100 procent SAF-brændstof.
SAF fremstilles typisk af affald fra land- og skovbrug eller fra kasseret spiseolie. Man kan også lave fossil-frit e-fuel ved hjælp af genbrugt CO₂, brint og masser af strøm….
(Indledningsfoto til artiklen: Jan Rosolino / Unsplash)
Skriv et svar