Selvom SAS med sine underskud ikke hører til dem, klarer de fleste flyselskaber sig rigtig godt igen efter tre triste år med Corona pandemien.
Flyselskabernes internationale branche-organisation IATA regner således med, at flyselskaberne tilsammen vil hente et overskud på 23,3 milliarder dollars her i 2023. Det svarer til over 160 mia. danske kroner.
Endnu bedre bliver det i 2024. Da forventer IATA et overskud på 25,7 milliarder dollars eller ca. 181 mia. kroner.
Desværre betyder fremgangen næppe, at flyselskaberne generelt set vil sætte billetpriserne ned. Tværtimod regner IATA med prisstigninger over hele linien på grund af højere lønninger og højere udgifter for flyselskaberne.
Danmark har hidtil været et smørhul i Europa, når det gælder billetpriser:
På grund af den hårde konkurrence i vores lille land har det være markant billigere at flyve herhjemme i 2023 end i vores nabolande Sverige, Norge og Tyskland.
Den gunstige situation for flyrejsende kan dog hurtigt ændre sig, hvis regeringens planer om en afgift på flybilletter bliver gennemført i Folketinget.
Ifølge forslaget bliver flybilletter inden for Danmark og Europa mindst 60 kroner dyrere.
Mellem-lange flyvninger til f.eks. USA, Mellemøsten, Nordafrika skal koste 240 kroner mere pr. billet, mens rejsende på lange flyveture til f.eks. Fjernøsten og Australien må punge op til 400 kroner ekstra ud for en billet.
Gennem billet-afgiften vil regeringen finansiere Danmarks første grønne flyrute og øgede tilskud til vores pensionister, hvis månedlige udbetalinger slet ikke kan følge med prisstigningerne ude i samfundet.
Efter flere katastrofe-år under pandemien er passagererne igen vendt tilbage i store antal hos flyselskaberne. Især går det godt for lavpris-selskaberne.
Her i 2023 venter IATA, at flyselskaberne vil hente en omsætning på 896 milliarder dollars eller ca. 6,3 billion danske kroner. Det er en ny historisk rekord.
Endnu større bliver indtjeningen i 2024, hvor den formentlig vil stige otte procent til 964 milliarder dollars eller ca. 6,8 billion kroner.
I den forbindelse regner IATA også med, at rekord-mange passagerer vil sætte sig til rette i flysæderne og spænde sikkerheds-selerne:
I 2024 vil alverdens flyselskaber kunne byde 4,7 milliarder passagerer velkommen i deres Airbusser, Boeinger og Embraer. Det er 200 millioner flere end i det hidtidige rekordår 2019.
Ifølge IATA’s analytikere vil de fleste flyselskaber i Europa, Nordamerika og Mellemøsten flyve med overskud her i 2023.
Flyselskaber i Asien og i Australien og New Zealand vil først vende tilbage til sorte tal på bundlinien næste år. Selskaber i Afrika og Latinamerika vil fortsat levere underskud i 2024.
I Europa går det efterhånden meget bedre, end IATA havde forudsagt i sommers:
Dengang spåede branche-organisationen, der har over 90 pct. af flyselskaberne som medlem, at europæiske selskaber ville hente et overskud på tilsammen 5,1 milliard dollars i år. Nu ender tallet i stedet på 7,9 mia. dollars eller ca. 55 milliarder danske kroner.
(Indledningsfoto til artiklen: Tama66 / Pixabay)
Skriv et svar