Pas på alle jer, der har en lidt for stor bagdel. I de kommende år risikerer I, at I får endnu sværere end i dag ved at manøvrere rundt i ruteflyenes toiletter.
For at spare penge er de første flyselskaber nemlig begyndt at indbygge mindre toiletter i deres nye maskiner. 25 pct. skal toiletterne gøres mindre. Det er lige til at få ”klaus” af.
Ifølge det australske luftfarts medie Traveller.com.au gør flyselskaberne alt, hvad de kan for at presse flere sæder ind i deres fly.
På Economy Class kan det allerede nu være svært at få plads til benene – og det bliver bare værre i fremtiden.
USA’s (og verdens) største flyselskab American Airlines har f.eks. presset 12 sæder ekstra ind i nogle af sine nye Boeing 737-800 fly, end man normalt ser for denne flytype.
De 12 ekstra passagerer må nøjes med samme antal toiletter som før – og de har endda kun 75 pct. størrelse af de normale for denne flytype.
Omkring 300 Boeing 737 fly fra American har fået de nye slim-line toiletter. Det samme har alle selskabets nye Airbus A321neo maskiner. Americans ældre Airbus A321 har fået en ekstra sæderække.
American har desuden gjort sæderne på Economy både smallere og tyndere for at vinde nogle ekstra centimeter plads pr. række, skriver det australske fagmedie
Forklaringen er, at stigende brændstof priser og øgede lønninger har gjort det sværere for flyselskaberne at tjene penge. Især i en tid, hvor billetpriserne også er under pres på grund af lavpris selskabernes hastige fremmarch.
Alene de to nævnte omkostninger ventes at vokse med 25 pct. alene i år. Dertil kommer af olieprisen typisk udgør en fjerdedel af et flyselskabets totale udgifter.
American Airlines og alle andre flyselskaber verden over forsøger derfor at finde nye indtægter, der kan kompensere for omkostningerne.
Mange forsøger at opfinde nye afgifter og gebyrer – f.eks. for bagage, betaling med kreditkort, valg af sæde. Desuden skal snacks, vand og kaffe, der tidligere var gratis ombord, nu købes for en mindre formue.
Det nyeste trick er dog at presse flere passagerer ind i samme kabine. Dem kan man nemlig hente ekstra indtægter på, uden at de koster meget mere i brændstof udgifter.
American Airlines har således fortalt sine aktionærer, at selskabet kan tjene 500 millioner USD ekstra om året ved at øge sæde-antallet på sine Boeing 737 og Airbus A321 fly. Det er ca. kroner.
Det er noget, som flyselskaberne tal-mennesker elsker at høre. Americans store konkurrent United vil derfor indføre mini-toiletterne på alle sine 155 nye Boeing 737 MAX maskiner. Lige nu er de installeret i 10 pct. af Uniteds flåde af ældre 737’ere.
Traveller.com.au skriver, at adskillige andre flyselskaber vil følge efter American og United. Det gælder bl.a. Delta Air Lines og lavpris giganten JetBlue.
Passagerer og kabine-personale, der har oplevet de nye mini-toiletter, er alt andet end begejstrede.
I et Twitter opslag beskriver en far, der skulle på toilettet med sin fire-årige søn, oplevelsen som omgang yoga-træning.
Andre klager over, at det nu er helt umuligt at vende sig inde på toilettet. Det bedste er at tage bukser og nederdel af ude i kabine-gangen og så bakke ind på toilet-tønden.
Endnu har vi ikke set de nye 25 pct. mindre toiletter i luften over Europa, men det varer nok ikke så længe.
Fristelsen ved de penge, man kan tjene ved at presse en ekstra sæderække ind, er alt for stor. Så må passagererne lære at holde sig ombord eller gå på toilettet, mens de stadig er i lufthavnen….
Skriv et svar