Det kan godt være, at svenskerne i titusindvis flytter deres rejser fra fly til tog – inspireret af teenage klima-aktivisten Greta Thunberg og det nye fænomen ”flyg skam.”
Det kan også godt være, at indenrigs flyvning er faldende i Danmark. Måske fordi flere kører i bil, DSB er blevet bedre til at udstede billige orange billetter – og man i dag kan køre i fjernbus til næsten ingen penge.
Men internationalt er flytrafikken fortsat stigende. Både i Europa og på verdensbasis. Klima-diskussionen har endnu ikke fået passagerer i stort tal til at flytte til andre transportmidler eller til at aflyse ikke strengt nødvendige flyveture.
På globalt plan har flyselskaberne haft 4,6 pct. flere passagerer i årets første halvårf. I Europa var fremgangen på 6,4 pct, mens Tyskland registrerede et plus på fire pct. Hvis ikke tyskerne havde haft et større konkurs hos et flyselskab i foråret – Germania – ville væksten have været 1,8 pct. højere.
Den tyske branche-organisation for luftfart – BDL – forklarer trenden med, at konkurrencen er benhård blandt flyselskaberne i Europa. Det holder billetpriserne nede, hvilket vejer stærkere hos publikum end grimme historier om CO₂ og forurening.
Skriv et svar