Københavns Lufthavns topchef Thomas Woldbye tager nu et stort skridt videre i sin karriere.
Fra den 1. oktober flytter han nemlig til London for at stå i spidsen for Europas største lufthavn – Heathrow,
Derfor skal Danmarks største lufthavn nu ud og finde en ny administrerende direktør, der kan tage over efter den populære Thomas Woldbye.
Posten som chef for Københavns Lufthavn er en af de mest markante i dansk erhvervsliv. Ikke kun er lufthavnen Storkøbenhavns største arbejdsplads, men også en virksomhed der hele tiden står i offentlighedens og politikernes søgelys.
Woldbye har haft stor succes, siden han tiltrådte i maj 2011. Han har bl.a. været med til at øge lufthavnens passagertal fra 20 til 30 millioner om året og førte også gennem lufthavnens hidtil største krise under Corona pandemien.
Inden Thomas Woldbye fik vinger på, arbejdede han i 27 år i A.P. Møller-Mærsk:
Her havde han bl.a. lederstillinger i Indonesien, Singapore, Kina, Hong Kong, Holland og i Mærsk koncernens hovedsæde i København. I en periode fungerede Woldbye som personlig assistent for legendariske Mærsk McKinney Møller.
Fra begyndelsen får den næste administrerende direktør til opgave at hente de sidste procenter hjem, som mangler, før Københavns Lufthavn er helt tilbage på sporet fra før Corona.
- Lufthavnen er i gang med en omfattende udbygning, som skal styres.
- Problemerne med flyvelederne er ikke helt på plads.
- Ingen kender fremtiden for lufthavnens største kunde SAS.
- Afgifts-forhandlinger med flyselskaberne står for døren, og Ryanair er allerede begyndt at rasle med sablerne.
- Og konkurrencen er skærpet med først og fremmest Oslos lufthavn og snart også Polens nye storlufthavn CPK, der begge har ambitioner om at nuppe Københavns status som Nordeuropas førende luftfarts-hub.
I London får Thomas Woldbye mindst lige så mange udfordringer som i København – blot i endnu større målestok.
Heathrow havde således 61,6 millioner passagerer i 2022 og toppede med 80,9 millioner i 2019. I årets første tre måneder rejste 16,9 millioner via Heathrow, hvilket var en stigning på 74,2 procent i forhold til samme periode for et år siden.
Hvor det er SAS, der dominerer i København, er det British Airways i Heathrow. Desuden er Heathrow lige præcis så international og med så mange flyselskaber og forbindelser, som København har drømt om….
(Indledningsfoto til artiklen: Københavns Lufthavn)
Skriv et svar